DOI QR코드

DOI QR Code

과학적 소양의 정의 분류의 특성 및 경향

Characteristics and Trends in the Classifications of Scientific Literacy Definitions

  • 투고 : 2013.12.11
  • 심사 : 2014.02.04
  • 발행 : 2014.04.30

초록

본 연구는 1960년대 이후 과학적 소양을 정의하고 분류를 시도했던 연구자들의 분류 결과를 3가지 분류 기준에 의하여 재분류하고, 과학적 소양의 정의 분류의 경향을 파악하는데 목적이 있다. 과학적 소양이 과학교육의 주요 목표를 대변하는 개념이므로 그 정의에 따른 분류는 과학교육의 목적에 대한 동향을 검토할 수 있는 주요자료가 될 수 있다. 분류 기준은 1) "literate"의 의미로서 '학습됨', '능력 있음', '사회에서 최소 기능을 할 수 있음', 2) 과학적 소양을 표현하는 방식으로서 용어와 서술, 3) 과학적 소양의 내부 구조로서 '단일 구조', '직렬식 위계구조', '병렬식 수평구조'이다. 분류 결과와 해석은 다음과 같다. 첫째, 과학적 소양의 구조로서 위계 구조는 90년대 후반부터 표현방식으로서 용어를 사용하는 정의와 함께 나타나고 있으며, 학습과 능력사이에서만 위계를 인정하고 사회적 기능으로서의 과학적 소양의 의미는 수용하지 않고 있다. 수평구조는 과학적 소양의 하위 요소 간의 위계 구조를 보이지 않는 대신 사회적 기능으로서 과학적 소양의 의미를 전반적으로 수용하고 있다. 또, 단일 구조는 대부분 과학적 소양을 새로운 시각에서 제안하는 연구에서 나타나고 있으며, 소양의 의미도 최근으로 오면서 학습에서 능력을 거쳐 사회적 기능을 강조하는 특성이 있다. 둘째, 근래로 오면서 과학적 소양을 용어 형식으로 정의하려는 연구가 증가하고, 이들 사이에도 위계를 설정하는 분류가 주도하고 있다. 또한 소양의 세 가지 의미인 학습, 능력, 사회적 기능을 전반적으로 수용하는 분류가 빈번해졌으나, 이들 간에는 위계 구조보다는 오히려 수평 구조를 설정하는 경향이 있다. 위와 같은 분석 결과를 토대로 살펴 볼 때, 과학 교육의 목표로서 과학적 소양의 의미는 학습이나 과제 해결 능력뿐만 아니라, 근래에는 사회적 맥락에서 어떤 역할을 하는 개인을 육성하려는 목표로서 인정되고 있다는 점이다. 또한 주목할 것은 과학적 소양의 이러한 사회적 기능 측면은 위계적이 아닌 독립적인 목표로서의 특성을 견지하고 있다는 점이다. 이러한 변화에 능동적으로 대처하기 위해서는 과학교육이 교과 내 개념학습에서 벗어나 다양한 맥락에서의 적용과 사회적 역할을 중시하는 목표로 전환할 준비를 해야 할 것으로 보인다.

This study is to reclassify the classifications or definitions of scientific literacy in scientific literacy researches since 1960s and grasp the classification trends of scientific literacy definitions. Sixteen articles have been selected among the articles that have been introduced in the two articles. Classification criteria are as follows: 1) "be learned," "competence," or "be able to function in society" as meanings of "literate," 2) "terms" or "description" as the ways of representing scientific literacy, 3) "singular structure," "hierarchical structure," or "parallel structure" as the inner structure of scientific literacy definitions. The results of this study are as follows: First, hierarchical structures in scientific literacy have almost always accompanied "terms" representing scientific literacy and also accepted the hierarchy between "be learned" and "competence," but not the definition of scientific literacy as functioning in society. All parallel structures in scientific literacy have accompanied the definition as functioning in society. And singular structure almost always appears in researches based on the views of scientific literacy in relatively recent times. Second, researches who have used "terms" as ways of representing scientific literacy have increased. Based on the results in this study, the meanings of scientific literacy have been emphasized in view of the ability of playing a role in a social context as well as learning and competence these days. To meet this movement in scientific literacy actively, science education community should get out of traditional teaching and learning scientific concepts and give emphasis on application in various context and social role of science learners.

키워드

참고문헌

  1. American Association for the Advancement of Science (1989). Project 2061-Science for All Americans. Washington, DC: AAAS.
  2. Aron, A. B. (1983). Achieving wider scientific literacy. Daedalus, 112(2), 91-122.
  3. Branscomb, A. W. (1981). Knowing how to know. Science, Technology, & Human Values, 6(36), 5-9.
  4. Bybee, R. (1997). Toward an understanding of scientific literacy. In W. Graber & C. Bolte (Eds.) Scientific literacy (pp. 37-68). Kiel: IPN.
  5. Choi, K., Lee, H., Shin, N., Kim S-W., & Krajcik, J. (2011). Re-conceptualization of scientific literacy in South Korea for the 21st century. Journal of Research in Science Teaching, 48(6), 670-697. https://doi.org/10.1002/tea.20424
  6. Clanchy, M. T. (1979). From memory to written record: England, (pp. 1066-1307). Cambridge, MA: Harvard University Press.
  7. DeBoer, G. E. (1991). A history of ideas in science education: Implications for practice. New York, NY: Teachers College Press.
  8. DeBoer, G. E. (2000). Scientific literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform. Journal of Research in Science Teaching, 37(6), 582-601. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200008)37:6<582::AID-TEA5>3.0.CO;2-L
  9. Hirsch, E. D., Jr. (1987). Cultural literacy: What every American needs to know. New York, NY: Houghton Mifflin.
  10. Hazen, E. M., & Trefil, J. (1991). Science matters: Achieving scientific literacy. New York, NY: Doubleday.
  11. Layton, D., Jenkins, E., Macgill, S., & Davey, A. (1993). Inarticulate science? Nafferton, UK: Studies in Science Education.
  12. Laugksch, R. C. (2000). Scientific literacy: A conceptual overview, Science Education, 84, 71-94. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200001)84:1<71::AID-SCE6>3.0.CO;2-C
  13. Lee, M. J. (2009). Toward the definition of 'Scientific literacy'. Journal of Korean Elementary Science Education, 28(4), 487-494.
  14. Lee, M. J. (2010). A study of the kinds and frequency characteristics of descriptors in the articles related to scientific literacy. Journal of Korean Elementary Science Education, 29(4), 401-413.
  15. Lee, M. J. (2013). Current content analysis of scientific literacy concepts researches based on the references of high frequencies cited in related articles. The Journal of Education Studies, 50(1), 1-15.
  16. Lee, M. K., Son, W, S., & Noh, U. G. (2007). PISA 2006 results: The levels and backgrounds variance analysis of scientific literacy, reading literacy, and mathematic literacy. Seoul: Korean Institute for Curriculum and Evaluation.
  17. McEneaney, E. H. (2003). The worldwide cachet of scientific literacy. Comparative Education Review, 47(2), 217-237. https://doi.org/10.1086/376539
  18. Ministry of Education (2007). Science Curriculum. Ministry of Education & Human Resources Development Bulletin 2007-79, separate volume 9.
  19. Miller, J. D. (1983). Scientific literacy: A conceptual and empirical review. Daedalus, 112(2), 29-48.
  20. Norris, S., & Phillips, L. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education, 87(2), 224-240. https://doi.org/10.1002/sce.10066
  21. OECD (2007). PISA 2006: Science competencies for tomorrow's world. Volume I: Analysis. Paris: OECD.
  22. Pella, M. O., O'Hearn, G. T., & Gale, C. G. (1996). Referents to scientific literacy. Journal of Research in Science Teaching, 4, 199-208.
  23. Roberts, D. A. (2007). Scientific literacy/science literacy. In S. K. Abell & N. G. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 729-780). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  24. Roth, W. M., & Barton, A. C. (2003). Rethinking scientific literacy. New York, NY: Routledge Falmer.
  25. Shamos, M. (1995). The myth of scientific literacy. New Brunswick, NJ: Rutgers University.
  26. Shen, B. S. P. (1975). Science literacy and public understanding of science. In S. B. Day (Ed.), Communication of scientific information. Basel, Switzerland: S. Karger AG.
  27. Showalter, V. M. (1974). What is united science education ? Part 5. Program objectives and scientific literacy. Prism II, 2(3+4).
  28. Snow, C. P. (1962). Two cultures and the scientific revolution. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  29. Venezky, R. L. (1990). Definitions of literacy, In R. L. Venezky, D. A. Wagner & B. S. Ciliberti (Eds.), Toward defining literacy (pp. 2-16). Newark, DE: International Reading Association.

피인용 문헌

  1. High School Teachers' and Students' Perceptions on the Purpose of Science Learning based on the Semantic Network Analysis vol.34, pp.6, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.6.0571
  2. An Analysis of Fields and Scientific Literacy Content Elements of Scientific Reports in a Popular Portal Site in Korea vol.34, pp.3, 2015, https://doi.org/10.15267/keses.2015.34.3.338
  3. The Development and Application of the STEAM Program’s Scientific Literacy Advancementfor Specialized Vocational High School Students vol.43, pp.3, 2014, https://doi.org/10.15717/bioedu.2015.43.3.302
  4. 과학적 소양에 대한 세 가지 논의 -통합적 이해, 교육과정에의 정착, 시민교육을 중심으로- vol.36, pp.3, 2016, https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.3.0413
  5. 2009 개정 초등 과학과 성취기준에 대한 교사들의 이해와 활용 vol.36, pp.6, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2016.36.6.0911
  6. 미래 사회 한국인의 과학소양에 대한 요구 분석 vol.37, pp.3, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.3.441
  7. 과학교육에서 인성 관련 연구의 동향 분석 vol.37, pp.3, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.3.493
  8. 초등예비교사의 과학 동기유발과 과학적 소양의 역량에 대한 인과구조 vol.36, pp.3, 2014, https://doi.org/10.15267/keses.2017.36.3.208
  9. 과학교과의 사회정서학습(Social and Emotional Learning) 적용 가능성 탐색: 과학 교과서의 과학과 사회정서학습 요소 분석 vol.41, pp.3, 2014, https://doi.org/10.21796/jse.2017.41.3.297