DOI QR코드

DOI QR Code

녹색건축 인증기준 개선에 관한 연구 -학교시설 용도를 중심으로-

A Research on the Improvement of G-SEED Certification Standards - Focused on School Facility -

  • 맹준호 (한국교육환경연구원) ;
  • 김성중 (한국교육환경연구원 기획관리국)
  • 투고 : 2014.02.10
  • 심사 : 2014.03.31
  • 발행 : 2014.04.30

초록

Currently G-SEED certification standards was in an effort to building energy-saving and carbon emissions reduction. In this study, focusing on school facilities to suggest an alternative improve green building certification standards through data analysis and conduct an expert Delphi survey. In this study, evaluation of the existing areas of green building certification 7-5 suggest that one out. There are five proposed areas of ecology, health, function, energy and resources. Further it can add areas of economics and $LCCO_2$. Through the assessment items of foreign certification standards evaluated to the feasibility of introducing in Korea. Furthermore taking into account the characteristics of each class, kindergarten, elementary, primary, middle and high schools, College or University were broken down by purpose.

키워드

참고문헌

  1. 건설교통부, 지속가능한 정주지 개발을 위한 정책 및 제도연구(1), 1997
  2. 이강희, 개별건물의 지속가능한 개발지표 작성, 한국건설기술연구원 연구보고서, 1999
  3. 신성우, 녹색건축물 활성화를 위한 온실가스 배출량 평가 및 통합인증시스템 구축(제1차년도 중간보고서), 국토해양부, 2012
  4. 최성필 외 7인, 공동주택 친환경계획요소의 거주자 만족수준 향상을 위한 중요 영향인자분석에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 2006. 3
  5. 이강희. 공동주택의 라이프사이클에너지와 이산화탄소추정에 관한연구, 한국주거학회논문집 제9 권4호, 2008
  6. 김태형 외 1인, 철근 콘크리트 건축물의 LCA 평가에 관한 기초적 연구, 대한건축학회논문집, 2009. 4
  7. 맹준호외, 녹색지수개념의 학교시설 녹색건축인증기준에 관한 연구, 교육환경연구, 2013.4