DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Mathematical Structures of Major and Minor Triads using Geometrical Model

기하학적 모델을 이용한 장, 단3화음의 수학적 구조 연구

  • Received : 2014.03.25
  • Accepted : 2014.05.02
  • Published : 2014.05.15

Abstract

Music and mathematics have a lot of structural similarities. Major and minor triads used importantly in music are in a relationship of inversion in which the sequence of the intervals is reversed, which is equivalent to reflection in mathematics. Geometrical expressions help understand structures in music as well as mathematics, and a diagram that shows tonal relationships in music is called Tonnetz. Relationships of reflection between major and minor triads can easily be understood by using Tonnetz, and also, transpositions can be expressed in translation. This study looks into existing Tonnetz and introduces S-Tonnetz newly formed by a mathematical principle.

음악과 수학은 구조적인 유사성이 많다. 음악에서 중요하게 사용하는 장,단3화음은 서로 음정의 순서가 뒤바뀐 전회(Inversion)관계가 되는데 이는 수학적으로 반사(reflection)에 해당한다. 기하학적인 표현은 수학에서뿐만 아니라 음악에서도 그 구조를 이해하는데 도움이 되는데 음악에서 조성관계를 나타낸 도표를 톤네츠(Tonnetz)라고 한다. 톤네츠를 활용하면 장,단3화음의 반사 관계를 쉽게 파악할 수 있고 또한 이도(transposition)를 평행이동(translation)으로 나타낼 수 있다. 본 연구에서는 기존의 톤네츠를 살펴보고 수학적 원리로 새롭게 구성한 S-Tonnetz를 소개한다.

Keywords

References

  1. NCTM (2007). 학교수학을 위한 원리와 규준 (류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 역). 경문사.
  2. Cohn, R. (1997). Neo-Riemannian Operations, Parsimonious Trichords, and Their "Tonnetz" Representations. Journal of Music Theory, 41(1), 1-66. https://doi.org/10.2307/843761
  3. Tymoczko, D. (2011). A Geometry of Music. Oxford University Press.
  4. 권난주.안재홍 (2012). 과학적 창의성과 예술적 감성을 위한 과학 예술 융합 방안 분석. 경인교육대학교 교육논총, 32(1), 77-93.
  5. 김규태 (2005). 네오리만 변형이론에 관한 문헌연구 : 재현, 집중, 그리고 전환의 단계적 접근. 박사학위논문. 한양대학교.
  6. 김연 (2006). 음악이론의 역사. 심설당.
  7. 박정미 (2010). 전회관계의 음향학적, 기하학적 고찰: 장,단3화음을 중심으로. 석사학위논문. 서울대학교.
  8. 성언순 (2010). 바르톡, 쇤베르크, 스크리아빈 작품의 음소재와 형식에 나타난 수학적 측면. 한국교원대학교 교육대학원 석사논문.
  9. 신현용.신혜선.나준영.신기철 (2014). 수학 IN 음악. 교우사.
  10. 이규봉 (2012). 정수비를 이용한 음 생성 관련 교수계획. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 26(4), 339-349.
  11. 주미경.문종은.송륜진 (2012). 수학교과와 융복합교육: 담론과 과제. 대한수학교육학회지 <학교수학>, 14(1), 165-190.
  12. 태진미 (2010). 영재의 창의성 신장을 위한 예술 활동의 가능성 탐색: 음악 활동을 중심으로. 영재교육연구, 20(3), 789-807.