References
- 교육과학기술부 (2008). 초등학교 교육과정 해설 IV: 수학, 과학, 실과. 서울: 대한교과서 주식회사.(Ministry of Education, Science and Technology (2008). Elementary school curriculum manual IV: Mathematics, Science, Practical Course. Seoul: Mirae N.)
- 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부.(Ministry of Education, Science and Technology (2011). Mathematics curriculum, Ministry of Education, Science and Technology)
- 교육부 (2013). 1학년 수학과 교사용지도서. 교육부.(Ministry of Education (2013). Mathematics teachers' guide 1-1. Seoul: Doosan-Donga.)
- 권혁일 (2008). 디지털 스토리텔링이 초등학생의 수학 학업성취도 및 태도에 미치는 효과. 교육과학연구, 39(3), 139-170.(Kwon, H. I. (2008). The Effects of digital storytelling on the achievement and attitude in mathematics of elementary school students. J ournal of Educational Studies, 39(3), 139-170.)
- 김상화 (2010). 초등학교 수업에서 수학적 의사소통의 목표 설정 및 지도의 실제. 박사학위 논문. 한국교원대학교.(Kim. S. H. (2010). Standards and practices for promoting mathematical communication in elementary classrooms. Doctoral dissertation, KNUE.)
- 김성준.김수환.신준식.이대현.이종영.임문규.정은실.최창우 (2013). 초등학교 수학과 교재연구와 지도법. 서울: 동명사.(Kim, S. J., Kim, S. H., Shin, J. S., Lee, D. H., Lee, J. Y., Im., M. G., Jung, E. S., & Choi, C. W.(2013). Research and teaching of elementary school mathematics textbooks. Seoul: Dongmungsa.)
- 김수미.신인선 (2010). 읽기 자료를 활용한 수업에서 나타난 수학적 의사소통과 수학적 성향 및 태도 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 49(4), 463-488.(Kim, S. M. & Shin. I. S. (2010). The effects of lessons using reading materials on mathematical communication, disposition and attitudes. The Mathematical Education, 49(4), 463-488.)
- 김영옥.백석윤 (2008). 이야기 틀을 활용한 수학 수업에 나타난 의사소통 활동 분석. 한국초등수학교육학회지, 8(1), 1-21.(Kim, Y. Y. & Baek, S. Y. (2008). A study of story-shell applied to mathematical communication. Journal of elementary mathematics education in Korea, 8(1), 1-21.)
- 김은주 (2003). 협동학습에서 의사소통불안 수준이 학업성취도와 수업만족도에 미치는 영향. 교육심리연구, 17(2), 215-232.(Kim, E. J. (2003). The effects of cooperative learning on communication apprehension, academic achievement and students' satisfaction. The Korean Journal of Education Psychology, 17(2), 215-232.)
- 박소화 (2012). 스토리텔링 기반 교수설계 원리 및 모형 탐색. 박사학위논문. 서울대학교.(Park. S. H. (2013). Exploration of instructional design principles and a model based on storytelling. Doctoral dissertation, SNU.)
- 서보억 (2013). 수학교육에서 스토리텔링(storytelling)에 대한 문헌 분석 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 52(1), 65-82.(Suh, B. E. (2013). A literature research on storytelling in mathematics education, The mathematics education, 52(1), 65-82.) https://doi.org/10.7468/mathedu.2013.52.1.065
- 설정현.백석윤(2007). 수학동화 쓰기 활동에서 나타나는 초등학생의 인지적.정의적 특성 분석. 한국초등수학교육학회지, 11(2), 137-160.(Sul, J. H. & Baek, S. Y. (2007). An analysis on students' cognitive and affective aspects in mathematical fairy tale writing activities. Journal of elementary mathematics education in Korea, 11(2), 137-160.)
- 이종희.김선희 (2002) 수학적 의사소통의 지도에 관한 실태 조사. 학교수학, 4(1), 63-78.(Lee, J. H. & Kim, S. H. (2002). Investigation of present state for teaching mathematical communication. School Mathematics, 4(1), 63-78.)
- 장윤경 (2001). 초등학생의 말하기 불안에 관한 연구. 석사학위논문. 한국교원대학교.(Jang, Y. K. (2001). Study on communication anxiety of elementary school student. Graders Master dissertation, KNUE.)
- 전은주 (1999). 말하기, 듣기교육론. 서울: 박이정(Jeon, E. J. (1999). Speaking, listening Education Seoul: Bakyijeong.)
- 전평국.이진희 (2001). 수학적 의사소통불안에 따른 소집단의 구성.협동학습이 정의적 영역에 미치는 효과: 중학교 1학년을 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 13(2), 495-514.(Jeon, P, G. & Lee, J. H. (2001). The effects in affective domain of cooperative learning.gouping by mathematical communication apprehension in the small group, Communication of mathematical education, 13(2), 495-514.)
- 정글매거진, 2001. 5. 디지털 스토리텔링, http://magazine.jungle.co.kr/cat_magazine_special/special_toc.asp?page=1&searchfield=title&pagenum=1&temptype=5&menu_idx=301&main_menu_idx=1&sub_menu_idx=21&master_idx=26&ctg=1&rest=
- 최병훈 (2014). 초등학교 6학년 수학 수업에서의 디지털 스토리텔링 적용 효과: 수학적 성향.태도 및 학업성취도에 미치는 영향 분석, 박사학위논문, 한국교원대학교.(Choi, B. H. (2014). An effect of digital storytelling on mathematical disposition, attitude, and achievement in mathematics instruction for sixth graders, Doctoral dissertation, KNUE.)
- 최혜실 (2011). 스토리텔링 그 매혹의 과학. 서울: 한울.(Choi, H. S. (2011). Storytelling, The fascination of science, Seoul: Hanwool.)
- 허도하.오영열 (2011). 의사소통 중심의 수학사 기반 수업이 초등학생의 수학적 의사소통과 태도에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 15(2), 463-485.(Heo, D. H. & O, Y. Y. (2011). The influence of mathematical history-based mathematics teaching on mathematical communication and attitudes of elementary students. Journal of elementary mathematics education in Korea, 15(2), 463-485.)
- 허희옥 (2006). 내러티브 사고 양식인 스토리텔링 기법을 이용한 멀티미디어 교육 컨텐츠 개발. 교육공학연구, 22(1), pp.195-224.(Heo, H. O. (2006). Development of multimedia contents using storytelling as narrative thinking. The Korean Society for Education Technology Quarterly, 22(1), 195-224.)
- 황신웅 (2009). 스토리텔링 구성요인과 좋은 스토리텔링 만들기. 마케팅, 43(12), 33-38.(Hwang, S. W. (2009). Storytelling configuration factors and good Storytelling making. Marketing, 43(12), 33-38.)
- Armstrong, S. (2003). The power of storytelling in education. In S. Armstrong. (Ed.), Snapshots! Educational insights from the Thornburg Center, 11-20. The Thronburg Center: Illinois, Lake Barrington.
- Barrett, H. (2006). Convergence of student-centered learning strategies. Technology and Teacher Education Annual.
- Bruner, J. (1996). The Culture of education. Cambridge. MA: Harvard University Press (강현석, 이자현 역(2005). 브루너, 교육의 문화. 서울: 교육과학사).
- Clandinin, D. J. & Connelly, F. M. (2000). Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
- Egan, K. (2005). An imaginative approach to teaching. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 2007, 3(3), 247-248
- Ellis, G. & Brewster, J. (1991). The storytelling handbook for primary teacher. London: Penguin Books.
- Haven, K. (2000). Super simple storytelling: A can-do guide for every classroom, every day. Englewood, CO: Teacher Ideas Press.
- Jahn, M. (2003). 'Awake! Open your eyes!' The cognitive logic of external and internal stories. Narrative theory and the cognitive sciences. 195-213.
- Lipke, B. (1996). Figures, facts & fables. Portsmouth, NH : Heinermann.
- McCroskey, J. C. (1977). Oral communication apprehension: A summary of recent theory and research. Human Communication Research, 4, 78-96. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1977.tb00599.x
- McCroskey, J. C., Beatty, M. J., Kearney, P., Plax, T. G. (1985). The Content Validity of the PRCA-24 as a Measure of Communication Apprehension across Communication Contexts. Communication Quarterly, 33(3), 165-173. https://doi.org/10.1080/01463378509369595
- McCroskey, J. C., & Richmond, V. P. (1991). Quiet Children and the Classroom Teacher. Second Edition., ERIC Clearinghouse on Reading and Communication Skills, Bloomington, IN: Speech Communication Association, Annandale, Va. 1991.
- NCTM (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. 구광조, 오병승, 류희찬 공역(1994). 수학교육과정과 평가의 새로운 방향, 경문사. Reston, VA; National Council of Teachers of Mathematics.
- NCTM (2000). Making sense of Fractions, Rations and Proportions, 2002 Yearbook. Reston, VA.
- Ohler, J. (2008). Digital storytelling in the classroom. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
- Richimond, V. P., & McCroskey, J. (1998). Communication apprehension, avoidance, and effectiveness (2nd ed.). Scottsdale, AZ: Gorsuch Scarisbrick.
- Temple, C. & Gillet, J. W. (1989). Language arts: Learning processes and teaching pratices(2nd ed.). Glenview, IL: Scott, Foresman.
- Tuan, H. L., Chin, C. C., & Shieh, S. H. (2005). The development of a questionnaire to measure students' motivation towards science learning. International Journal of Science Education, 27(6). 639-654.
- White, H. (1989). The rhetoric of interpretation. In P. Herna (Ed.), The rhetoric of interpretation and the interpretation of rhetoric(pp.1-22). Durham, NC: Duke University Press.
- Zazkis, R. & Liljedahl, P. (2009). Teaching mathematics as storytelling. Rotterdam: Sense Publishers. (박경은, 조호윤 역(2013). 스토리텔링으로 수학 가르치기. 서울: 경문사)
Cited by
- Special education teacher's practical knowledge from the math class using storytelling vol.10, pp.2, 2014, https://doi.org/10.26592/ksie.2015.10.2.103
- 디지털스토리텔링 활동 기반 과학관련 사회쟁점 수업의 교육적 효과에 대한 인식 탐색 vol.37, pp.1, 2017, https://doi.org/10.14697/jkase.2017.37.1.0181
- 초등학생 수학불안에 관한 문헌연구 vol.21, pp.2, 2014, https://doi.org/10.7468/jksmec.2018.21.2.223
- 중학교 학생을 위한 수학불안 검사 개발 연구 vol.23, pp.4, 2014, https://doi.org/10.30807/ksms.2020.23.4.003