Abstract
The purpose of this research is to develope and implement a convergent educational contents based on theoretical background of integrated education using agent based modeling in the ubiquitous learning environment. The structure of this contents consists of three modules that were designed by trans-disciplinary concept and situated learning theory. These three modules are: convergent problem presenting module, resource of knowledge module and learning of agent based modeling and IT tools module. After the satisfaction survey of the implemented content, out of 5 total value, the average value was 3.86 for effectiveness, 4.13 for convenience and 3.86 for design. The result of the survey shows that the users are generally satisfied. By using this u-learning contents, learners can experience and learn how to solve the convergent problem by utilizing IT tools without any limitation of device, time and space. At the same time, the proposal of structural design of contents can be a good guideline to the researchers to develop the convergent educational contents in the future.
본 연구의 목적은 통합교육의 이론적 배경을 토대로, 유비쿼터스 학습 환경에 적용이 가능한 에이전트 기반 모델링 활용 융합 교육 콘텐츠를 개발하고 적용하는 것이다. 이 콘텐츠의 구조는 탈학문적 통합 개념과 상황학습 이론을 토대로 설계하였으며, 3개의 모듈로 구성되어 있다. 3개의 모듈은 융합 문제 제시 모듈, 지식 리소스 모듈, 그리고 에이전트 기반 모델링과 IT 도구에 대한 학습 모듈이다. 구현한 콘텐츠의 만족도를 묻는 설문을 실시한 결과 5점 만점에 4.05(효과성), 4.13(편의성), 3.86(디자인)의 평균 값을 받았으며 각 평가 영역에 대하여 사용자들이 대체적으로 만족하고 있는 것을 확인할 수 있었다. 이 콘텐츠를 사용하여 학습자는 디바이스, 시간, 공간의 제한이 없이 IT 도구를 활용하여 융합 문제를 해결하는 과정에 대한 학습과 경험을 할 수 있으며, 이러한 구조의 콘텐츠 설계는 향후 융합형 교육 콘텐츠를 개발하려는 연구자에게 좋은 가이드라인이 될 것으로 판단한다.