A Study on Pre-Service Teachers' Understanding of Random Variable

확률변수 개념에 대한 예비교사의 이해

  • Received : 2014.01.19
  • Accepted : 2014.02.07
  • Published : 2014.03.31

Abstract

This study investigated the degree of understanding pre-service teachers' random variable concept, based on the attention and the importance for developing pre-service teachers' ability on statistical reasoning in statistics education. To accomplish this, the subject of this study was 70 pre-service teachers belonged to three universities respectively. The teachers were given to 7 tasks on random variable and requested to solve them in 40 minutes. The tasks consisted of three contents in large; 1) one was on the definition of random variables, 2) the other was on the understanding of random variables in different/diverse conditions, and 3) another was on problem solving relevant to random variable concept. The findings are as follows. First, while 20% of pre-service teachers understood the definition of random variable correctly, most teachers could not distinguish between random variable and variable or probability. Second, there was a significant difference in understanding random variables in different/diverse conditions. Namely, the degree of understanding on the continuous random variable was superior to that of discrete random variable and also the degree of understanding on the equal distribution was superior to that of unequality distribution. Third, three types of problems relevant to random variable concept dealt with in this study were finding a sample space and an elementary event, and finding a probability value. In result, the teachers responded to the problem on finding a probability value most correctly and on the contrary to this, they had the mot difficulty in solving the problem on finding a sample space.

현대사회는 대량 정보들을 수집하고 활용하는 정보화 사회로 현대인들에게 통계적 소양이 요구된다. 이에 따라 학교수학에서 통계적 소양의 중요성이 점차 강조되고 있으며, 현직교사나 예비교사들에 대한 통계적 소양 능력의 함양 및 지도 능력 향상이 요구되고 있다. 한편 확률변수는 통계 학습에서 가장 기초적인 개념으로 통계량을 다룰 때에 확률변수를 정의하는 과정으로부터 시작된다. 이에 본 연구에서는 고등학교 통계 영역의 기본 개념인 확률변수 개념에 대한 예비교사들의 이해 정도를 탐색해 보고자 하였다. 이를 위하여 우선적으로, 본 연구의 핵심 내용인 확률변수 개념의 이해도를 보다 정확하게 파악하기 위하여 학문적 측면에서의 정의, 상황에서 드러나는 확률변수의 의미, 그리고 현행(2007 개정) 고등학교 교과서에서의 정의 측면으로 구분하여 재탐색, 정리하고자 하였다. 이를 기반으로, 예비교사 대상의 확률변수 개념의 이해 정도를 조사하기 위한 설문 문항을 마련하였으며, 이를 통해 예비교사들의 확률변수에 대한 이해 정도를 조사하여 분석하였다. 이를 토대로 확률변수 개념 및 전반적인 통계 개념에 대한 교수-학습에 대한 시사점을 제시하고자 하였다.

Keywords