DOI QR코드

DOI QR Code

수학의 1차적 개념이 초등학교 3학년 영재아의 수학적 개념구성과정에 미치는 영향에 대한 사례연구 - 분수의 덧셈과 곱셈을 중심으로 -

A Case Study about Influence of Primary Mathematic Concepts on the Composition of Mathematic Concepts in 3rd grade Prodigies of Elementary Schools - Focusing on Addition and Multiplication of Fractions -

  • 투고 : 2014.01.08
  • 심사 : 2014.02.21
  • 발행 : 2014.02.28

초록

본 연구에서는 사칙연산과 분수의 1차적 개념을 학습한 초등학교 3학년 영재아 3명을 대상으로 분수의 덧셈과 곱셈을 내용으로 하였을 때, 정확한 개념의 인지와 개념의 연결로 분수의 덧셈과 곱셈에 대한 스키마와 변형된 스키마1)를 어떻게 구성을 하는지에 대해 질적 사례연구를 통하여 알아보았다. 즉 수학의 1차적 개념의 구성으로 어떠한 스키마와 변형된 스키마를 형성하여 분수의 덧셈과 곱셈에 대한 관계적 이해를 하는지, 그리고 영재아들이 스스로 형성한 스키마와 변형된 스키마를 어떻게 이용하여 분수의 덧셈과 곱셈의 문제 해결에 접근을 하는지, 또한 연구대상자들의 개념구성과 문제해결력에서의 스키마는 어떻게 변형을 이루어 나가는지를 심도 있게 조사하였다. 그 결과 분수의 덧셈에서 분수의 곱셈으로 연결될 때, 정확한 1차적 개념에 대한 인지와 스키마 그리고 변형된 스키마가 중요한 요인으로 작용한다는 것을 알 수 있었고, 이때 수학의 1차적 개념끼리의 연결과 정확한 1차적 개념에 대한 인지로 인해서 만들어지는 스키마와 변형된 스키마의 형성이 분수의 덧셈과 곱셈의 창의적 문제 해결에 무엇보다도 중요한 역할을 한다는 것을 알 수 있었다.

On the subjects of elementary 3rd grade three child prodigies who had learned the four fundamental arithmetic operations and primary concepts of fraction, this study conducted a qualitative case research to examine how they composed schema of addition and multiplication of fractions and transformed schema through recognition of precise concepts and linking of concepts with addition and multiplication of fractions as the contents. That is to say, this study investigates what schema and transformed schema child prodigies form through composition of primary mathematic concepts to succeed in relational understanding of addition and multiplication of fractions, how they use their own formed schema and transformed schema for themselves to approach solutions to problems with addition and multiplication of fractions, and how the subjects' concept formation and schema in their problem solving competence proceed to carry out transformations. As a result, we can tell that precise recognition of primary concepts, schema, and transformed schema work as crucial factors when addition of fractions is associated with multiplication of fractions, and then that the schema and transformed schema that result from the connection among primary mathematic concepts and the precise recognition of the primary concepts play more important roles than any other factors in creative problem solving with respect to addition and multiplication of fractions.

키워드

참고문헌

  1. 고정일 외 백과사전 편찬부 (2003). 파스칼 세계대백과사전. 서울: 동서문화사.
  2. 고은성, 이경화, 송상헌 (2008). 수학영재 학생들의 정다면체 정의 구성 활동 분석. 영재교육연구, 18(1), 53-77.
  3. 동아출판사 (1985). 동아 新크라운 국어사전. 서울: 동아출판사.
  4. 라병소 (1999). 수학 학습에서의 관계적 이해를 위한 스키마 구성에 관한 연구. 박사학위논문. 단국대학교.
  5. 방정숙, 정희진 (2006). 학습자중심 교수법에 대한 초등교사의 이해와 실행 형태: 수학적 의사소통을 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 6(1), 297-321.
  6. 송상헌 (1998). 수학 영재성 측정과 판별에 관한 연구. 박사학위논문. 서울대학교.
  7. 오영열 (2002). 초등학교 교사들의 수업관행과 학생들의 학습환경 인식과의 관계. 학교수학, 4(2), 237-246.
  8. 이종희, 김선희 (2002). 수학적 의사소통의 지도에 관한 실태조사. 학교수학, 4(1), 63-78.
  9. 이종희, 박선욱 (2002). 정보처리 양식에 따른 수학적 의사소통 능력과 문장제 해결능력과의 관계. 학교수학, 4(2), 147-160.
  10. 이해영 (2005). 초등학교 5, 6학년 교사들의 수학적 의사소통 수업에 대한 인식과 교수실제. 석사학위논문. 한국교원대학교.
  11. 황혜정, 나귀수, 최승현, 박경미, 임재훈, 서동엽 (2007). 수학교육학 신론. 서울: 문음사.
  12. Brown, S. I., Cooney, T. J., & Jones, D. (1990). Mathematics teacher education. In W. R. Houston (Ed.), Handbook of research on eacher education (pp. 639-656). New York: Macmillan.
  13. Curio, F. R. (1990). Mathematics as communication: Using a language-experience approach in the elementary grade. In T. Cooney, & C. R. Hirsch (Eds.), Teaching and learning mathematics in the 1990s. 1990 yearbook (pp. 69-75). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  14. Fennema, E., Franke, M. L., Carpenter, T. P., & Carey, D. A. (1993). Using children's mathematical knowledge in education. American Educational Research Journal, 30(3), 555-583. https://doi.org/10.3102/00028312030003555
  15. Johnson, D. T., & Sher, B. T. (1997). Resource Guide to Mathematics Curriculum Materials for High-ability Learners in Grades K-8. Williamsburg, VA: Centre for Gifted Education, College of William and Mary.
  16. Johnson, D. T. (1993). Mathematical Curriculum for the Gifted. In J. VanTassel-Baska (Ed.), Comprehensive Curriculum for Gifted Learners (pp. 231-261). Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  17. King, I. K. (1973). A Formative Development of an Elementary School Unit on Proof. Journal for Research in Mathematics Education, 4(1), 57-63. https://doi.org/10.2307/749024
  18. Kuhs, T. M., & Ball, D. L. (1986). Approaches to teaching mathematics: Mapping the domains of Knowledge, Skills, and dispositions. Center on Teacher Education, Michigan State University.
  19. Lampert, M. (1990). When the problem is not the question and the solution is not the answer: Mathematical knowing and teaching. American educational Research Journal, 27(1), 29-63. https://doi.org/10.3102/00028312027001029
  20. Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics teacher's understanding of fundamental mathematics in China and the United states. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
  21. NCTM (1991). Professional standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  22. NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, Inc.
  23. National Research Council (1989). Everyday counts: A report to the nation on the future of mathematics education. Washington, DC: National Academy Press.
  24. Raymond, A. M. (1997). Inconsistency between a begging elementary teacher' mathematics beliefs and teaching practice. Journal for Research in Mathematics Education, 28(5), 550-576. https://doi.org/10.2307/749691
  25. Reid, D. A. (2000). The Psychology of Student's Reasoning in School Mathematics: Grade2 Research Report. Acadia University Wolfville, Nova scotia, Canada.
  26. Russell, S. J. (1999). Mathematical reasoning in the elementary grades. In L.V. Stiff, & F. R. Curcio (Eds.), Developing mathematical reasoning in grades K-12 (pp.22-36). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  27. Sheffield, L. J. (1999). Developing Mathematically Promising Students. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  28. Skemp, R. R. (1998). 수학학습심리학 [황우형 역]. 서울: 민음사. (원본출간년도: 1987).
  29. Stein, M. K., & Brown, C. (1997). Teacher learning in a social context: Integrating collaborative and institutional processes with the study of teacher change. In E. Fennema, & B. S. Nelson (Eds.), Mathematics teachers in transition (pp. 155-192). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.