A Case Study on Venture and Small-Business Executives' Use of Strategic Intuition in the Decision Making Process

벤처.중소기업가의 전략적 직관에 의한 의사결정 모형에 대한 사례연구

  • Received : 2013.09.25
  • Accepted : 2014.01.23
  • Published : 2014.02.28

Abstract

A Case Study on Venture and Small-Business Executives' Use of Strategic Intuition in the Decision Making Process This paper is a case study on how Venture and Small-Business Executives managers can take advantage of their intuitions in situations where the business environment is increasingly uncertain, a novel situation occurs without any data to reflect on, when rational decision-making is not possible, and when the business environment changes. The case study is based on a literature review, in-depth interviews with 16 business managers, and an analysis of Klein, G's (1998) "Generic Mental Simulation Model." The "intuition" discussed in this analysis is classified into two types of intuition: the Expert Intuition which is based on one's own experiences, and Strategic Intuition which is based on the experience of others. Case study strategic management intuition and intuition, the experts were utilized differently. Features of professional intuition to work quickly without any effort by, while the strategic intuition, is time-consuming. Another feature that has already occurred, one expert intuition in decision-making about the widely used strategic intuition was used a lot in future decision-making. The case study results revealed that managers were using expert intuition and strategic intuition differentially. More specifically, Expert Intuition was activated effortlessly, while strategic intuition required more time. Also, expert intuition was used mainly for making judgments about events that have already happened, while strategic intuition was used more often for judgments regarding events in the future. The process of strategic intuition involved (1) Strategic concerns, (2) the discovery of medium, (3) Primary mental simulation, (4) The offsetting of key parameters, (5) secondary mental simulation, and (6) the decision making process. These steps were used to develop the "Strategic Intuition Decision-making Model" for Venture and Small-Business Executives. The case study results further showed that firstly, the success of decision-making was determined in the "secondary mental simulation' stage, and secondly, that more difficulty in management was encountered when expert intuition was used more than strategic intuition and lastly strategic intuition is possible to be educated.

본 논문은 경영환경에 대한 불확실성 증대, 데이터 없는 최초 상황 발생, 합리적 의사결정이 불가능할 경우 등 기업환경이 변화할 때, 벤처 중소기업 경영자들은 의사결정 시 직관을 어떻게 활용하는가에 관한 사례연구다. 논문은 문헌 연구와 벤처 중소기업 경영자 16명을 심층 인터뷰하여 자료를 수집하였고, Klein, G, 의 "포괄적(generic) 멘탈 시뮬레이션 모델"로 분석하였다. 연구에 사용된 직관은 본인의 경험을 사용하는 전문가(expert) 직관과 타인의 경험도 활용하는 전략적(strategic) 직관으로 분류하였다. 사례연구 결과 경영자들은 전문가 직관과 전략적 직관을 다르게 활용하고 있었다. 전문가 직관의 특징은 별 노력 없이도 빠르게 작동하는데, 반해 전략적 직관은 시간이 많이 소요된다. 또 다른 특징은 전문가적 직관은 이미 발생된 일에 대한 의사결정에 많이 사용되고, 전략적 직관은 미래형 의사결정에 많이 활용되었다. 전략적 직관의 프로세스는 (1)전략적 관심단계 (2)매개물 발견단계 (3)1차 멘탈 시뮬레이션 단계 (4)핵심 매개변수 띄우기 단계, (4)2차 멘탈 시뮬레이션 단계 (5)내부 평가 단계 (6) 의사결정 단계를 거친다. 위에 단계를 모델링하여 벤처 중소기업 경영자들의 "전략적 직관에 의한 의사결정 모형(Strategic intuition decision-making model)"을 도출하였다. 사례분석 결과 나타난 중요한 결과는 첫째, 성공하는 의사결정 시 성공과 실패의 중요한 차이는 의사결정 프로세스 중 "2차 멘탈 시뮬레이션"에서 결정되었고, 둘째, 전문가 직관이 전략적 직관보다 많아질수록 경영의 어려움에 봉착하였으며. 셋째, 전략적 직관은 학습이 가능하다.

Keywords