Quality Characteristics of Commercial Yoghurt Powder Marketed in Korea

국내 시판 요구르트 분말의 품질 특성

  • Received : 2014.11.30
  • Accepted : 2014.12.15
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Quality characteristics of commercial yoghurt powder products marketed in Korea were compared. According to the product type classification, no product met the product identity of "fermented milk powder" (six were identified as "other processed product" and nine as "sugar product"). Titratable acidity of products (10%, w/v) varied from 0.11 to 0.82% while numbers of lactic acid bacteria varied from 0 to $1.4{\times}10^8CFU/g$. There were significant differences in hydration properties and viscosity of yoghurt powder products. Some regulations are required to avoid consumer misunderstanding of beneficial health effects of yoghurt powder products.

요구르트 분말의 수요는 꾸준히 증가하고 있으나, 요구르트 분말 제품은 '발효유 분말"의 법적 기준(>유고형분 85%)을 총족시키지 못하고, 대부분의 제품 유형은 당류가공품 또는 기타 가공품에 해당하였다. 분말 요구르트 제품 중에는 유산균이 전혀 검출되지 않은 제품도 상당수 있었으며, 일부의 제품을 제외하고는 건강 증진 효과는 기대하기 어려운 것으로 확인되었다. 제품의 수화특성도 상당한 차이를 보였으며, 제품 내 점증제 등의 함유 비율이 상이하여 동일한 농도로 환원시킨 경우, 점도에 큰 차이를 보였다. 결론적으로 성분규격이 명확치 않은 저가의 수입산 원료를 일부 첨가하여 유성분(유단백질)이나 유산균이 전혀 없는 제품을 요구르트 분말이라고 표기해서 판매되는 제품은 소비자의 오해를 일으킬 수 있으므로 법적 규격의 정비와 홍보가 필요할 것으로 판단된다.

Keywords