국내 작업치료 홍보를 위한 기초조사

Basic Investigation for Publicity of Korean Occupational Therapy

  • 장종식 (극동대학교 작업치료학과) ;
  • 라나영 (극동대학교 작업치료학과) ;
  • 원정연 (극동대학교 작업치료학과) ;
  • 이나라 (극동대학교 작업치료학과) ;
  • 이경민 (극동대학교 작업치료학과) ;
  • 김지현 (극동대학교 작업치료학과)
  • Jang, Jong-Sik (Dept. of Occupational Therapy, Far East University) ;
  • Ra, Na-Young (Dept. of Occupational Therapy, Far East University) ;
  • Won, Jeong-yeon (Dept. of Occupational Therapy, Far East University) ;
  • Lee, Na-Ra (Dept. of Occupational Therapy, Far East University) ;
  • Lee, Kyoung-Min (Dept. of Occupational Therapy, Far East University) ;
  • Kim, Ji-Hyen (Dept. of Occupational Therapy, Far East University)
  • 투고 : 2014.10.31
  • 심사 : 2014.11.28
  • 발행 : 2014.11.30

초록

목적 : 본 연구는 국내 작업치료 인지도 및 관심도에 대해 알아보고, 그에 따른 결과를 통해 작업치료 활성화를 위한 기초 자료를 구축하고자 한다. 연구방법 : 2013년 10월부터 2013년 12월까지 대학생과 일반인 총 308명을 대상으로 직접 만나 설문조사 하였다. 분석방법은 SPSS 18.0을 이용하여 t검정, 분산분석, 사후검정, 빈도분석, 기술통계를 사용하였다. 결과 : 작업치료의 인식도에 관하여 연령과 직업에 따라 유의한 차이가 나타났고(p<.01), 작업치료에 관하여 알고 있는 사람들은 작업치료와 관련된 사람이 있거나(33.5%), 언론매체를 통하여 알게 되는 것으로 나타났다(37.1%). 작업치료에 관하여 알아보고 싶다는 긍정적 응답이 높게 나타났으며(53%), 활성화를 위한 방안으로는 홍보(63.5%)가 가장 효과적인 것으로 나타났다. 결론 : 작업치료에 관한 인지도는 부족하였으나 추후 본인이 장애를 입게 된다면 작업치료를 받고 싶다는 응답이 높고 작업치료를 알고 싶다는 대답이 높게 나타나는 것으로 미루어 보아 높은 관심도를 갖고 있는 것으로 조사되었다. 작업치료를 알리기 위해서 적극적인 홍보를 인터넷 등의 언론매체나 지인을 통한 홍보가 효과적일 것으로 사료된다.

Objective : The purpose of this study is to investigate the awareness and interest rate of occupational therapy in Korea, and to establish basic data for further development of occupational therapy through the results. Methods : This survey was conducted between October 1th and December 31st 2013 and 308 questionnaires were collected from university student and public. The questionnaires of 308 respondents were analyzed through Cosstabs, Descriptive statistics, Frequency study and t-test, ANOVA analysis using SPSS ver. 18.0. Results : There was a significant difference in the awareness rate of occupational therapy by age and occupation (p<.01). People who were knowledgeable about occupational therapy had a friend or relative related to occupational therapy(33.5%), or were informed through media(37.1%). Positive responses regarding whether responders wanted to find more about occupational therapy were high(53%), and publicity(63.5%) turned out to be the most effective method for advancement. Conclusion : Although there is a lack of public awareness on occupational therapy, high percentage of responders showed positive responses in receiving occupational therapy when they get an injury in the future, and furthermore, learn more about occupational therapy. Based on this result, it is clear that high percentage of people were showing interest to occupational therapy. It could be conjectured that active publicity through internet or media may be effective.

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