Finding the Way of Unifying the Theory and the Practice in Mathematics Education: Focused on Cobb's Research

수학교육연구의 이론과 현장의 실제사이의 간격 개선을 위한 방향탐색: Cobb 연구를 중심으로

  • Received : 2014.11.03
  • Accepted : 2014.12.17
  • Published : 2014.12.31

Abstract

The purpose of the study was to pay attention to the studies of P. Cobb which have actively been quoted in the international research of mathematics education for the last three decades and to look at the result and effect of his research. In particular, we in-depth studied theories and the methods of the study which he has tried to reduce the gap in the theory and practice and investigated effects of his research to the Korean societies of mathematics education. Cobb made special effort to integrate radical constructivism and social constructivism and used emergent theory and symbolic interactionism as theoretical background of the study. Also he analyzed the mathematics classroom in individual and social perspectives based on the interpretive frames of social norm, sociomathematical norm and classroom-mathematical practices then dealt with equity and identity of the students. Because Cobb contributed significantly to the development of practical theory using design experiment as the method of studies, we presented the definition, characteristics, principles, processes and practices of the design experiment. We anticipate that his ways of research would be used as means of unifying the theory and the practice in school.

본 연구는 수학교육의 국외연구에서 지난 삼십 년간 활발히 인용되고 있는 P. Cobb의 연구를 주목하여 살펴봄으로써 그가 이루어낸 연구의 성과와 영향을 알아보는 것이다. 특히, 본 논문에서는 이론과 실제의 간격을 줄이고자 시도되었던 그의 이론적 관점과 연구 방법을 심도 있게 고찰하였고, 그가 끼친 국내 수학교육연구의 영향을 자세히 살펴보았다. Cobb은 급진적 구성주의와 사회적 구성주의의 확장과 통합을 시도하였는데, 발현이론과 상징적 상호작용을 연구의 이론적 배경에 포함하였다. 또한 사회적 규범, 사회수학적 규범, 교실 수학적 실행의 해석적 틀을 바탕으로 개인과 사회적 관점에서의 수학교실을 분석하면서 학습 기회와 정체성을 언급하였다. Cobb은 설계실험을 활용하여 실용적인 이론 개발에 크게 기여하였으며, 그의 연구 방법을 기반으로 하여 설계실험의 정의와 특징, 원리, 과정, 실제를 제시하였다. 하지만 국내 수학교육연구에는 Cobb의 이론과 연구방법이 끼친 영향이 그리 크지 않음을 인지하면서 앞으로 현장에 실제와 이론이 잘 통합될 수 있는 방안으로 활발히 활용되길 기대한다.

Keywords