DOI QR코드

DOI QR Code

햅틱 상호작용에 의한 증강 객체의 동적 움직임 모델링

Dynamic Behavior Modelling of Augmented Objects with Haptic Interaction

  • Lee, Seonho (Department of Computer Science, Kyonggi University) ;
  • Chun, Junchul (Department of Computer Science, Kyonggi University)
  • 투고 : 2013.10.31
  • 심사 : 2013.12.27
  • 발행 : 2014.02.28

초록

본 논문에서는 실시간으로 가상현실의 증강객체에 외부의 힘이 작용할 때 증강된 가상 객체의 동적 모델링 방법을 제시하였다. 가상객체의 자연스러운 움직임을 시뮬레이션 하기 위하여 AR 객체에 적용되는 외부의 힘의 변화에 대하여 Newton의 운동법칙을 적용하여 객체의 움직임을 설명하는 식을 생성하였다. 동적 모델링 과정에서 증강된 객체와 햅틱 장비간의 실질적 상호작용이 발생하며 이때 외부의 힘이 가상객체에 전달된다. 증강된 객체의 고유특성은 강체 혹은 탄성체의 성질을 갖는 모델이다. 강체의 동적 모델링에서는 선형 모멘텀과 각속도 모멘텀을 모두 고려하여 증강된 객체와 햅틱 스틱이 충돌할 때 수행하였다. 비강체의 동적 모델링에 있어서는 탄성체의 변형 모델은 내외의 힘과 제한요소에 자연적으로 반응하기 때문에 물리기반 시뮬레이션 방법을 적용하였다. 증강된 탄성체는 햅틱 인터페이스를 통해 사용자에 의하여 발생하는 힘의 특성과 모델의 고유 특성에 따라 자연스럽게 변형된다. 변형 물체의 모델링을 위하여 Newton의 제 2 운동법칙이라 불리는 질량-스프링 연결 시스템을 적용하였다. 실험을 통하여 증강된 강체와 비강체의 성질을 지닌 가상 객체에 햅틱 장비에 의한 햅틱 상호작용이 발생 할 때 객체의 변환을 자연스럽게 가시화 할 수 있었다.

This paper presents dynamic modelling of a virtual object in augmented reality environments when external forces are applied to the object in real-time fashion. In order to simulate a natural behavior of the object we employ the theory of Newtonian physics to construct motion equation of the object according to the varying external forces applied to the AR object. In dynamic modelling process, the physical interaction is taken placed between the augmented object and the physical object such as a haptic input device and the external forces are transferred to the object. The intrinsic properties of the augmented object are either rigid or elastically deformable (non-rigid) model. In case of the rigid object, the dynamic motion of the object is simulated when the augmented object is collided with by the haptic stick by considering linear momentum or angular momentum. In the case of the non-rigid object, the physics-based simulation approach is adopted since the elastically deformable models respond in a natural way to the external or internal forces and constraints. Depending on the characteristics of force caused by a user through a haptic interface and model's intrinsic properties, the virtual elastic object in AR is deformed naturally. In the simulation, we exploit standard mass-spring damper differential equation so called Newton's second law of motion to model deformable objects. From the experiments, we can successfully visualize the behavior of a virtual objects in AR based on the theorem of physics when the haptic device interact with the rigid or non-rigid virtual object.

키워드

참고문헌

  1. SH Lee and JC Chun, "A stereo-vision approach for natural 3D hand interaction with an AR object", ICACT Transaction on Advanced Communications Technology, Vol 2., Issue 5., pp. 315-321, 2013.
  2. JC Chun, SH Lee, "A Vision-based 3D Hand Interaction for marker-based AR", International Journal of Multimedia and Ubiquitous Eng., Vol. 7, No. 3, pp. 51-57, 2012.
  3. H. Kato, M. Billinghurst, I. Poupyrev, et al. "Virtual object manipulation on a table-top AR environments", In ISAR'00, pp. 111-119, 2000.
  4. W. Lee, and J. Park, "Augmented foam: A tangible augmented reality for product design", In ISMAR '05, pp. 106-109, 2005.
  5. S. Jeon and S. Choi, "Haptic augmented reality: Taxonomy and an example of stiffness modulation", Presence: Teleoperators and Virtual Environments, MIT Press, Vol. 18, No.5, pp. 387-408, 2009. https://doi.org/10.1162/pres.18.5.387
  6. K. Salisbury and F. Conti, et al. "Haptic Rendering: Introductory Concept", IEEE Computer Graphics and Applications, pp. 24-32, 2004.
  7. M. Harders, G. Bianchi, B. Knoerlein, "Multimodal augmented reality in medicine", Lecture Note in Computer Science, Vol. 4555, pp. 652-568, 2007. https://doi.org/10.1007/978-3-540-73281-5_70
  8. H. Takada, N. Abe, Y. Kinos, H. Taki et al. "Modeling and deforming a virtual dense elastic object with the haptic device PHANToM", Artificial Life and Robotics Vol. 14, No. 2, pp. 150-153, 2009. https://doi.org/10.1007/s10015-009-0643-8
  9. Y. Zhuang, "Real-time simulation of physically Realistic Global Deformation", Ph.D Thesis, U.C Berkeley, 2000.
  10. D. Halliday, R. Resnick, and J. Walker, Fundamentals of Physics, John Wiely & Son Inc., 2001.

피인용 문헌

  1. 변형물체 시뮬레이션을 활용한 비 마커기반 증강현실 시스템 구현 vol.17, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7472/jksii.2016.17.4.35