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생태체험마을 속성이 방문객의 만족에 미치는 영향 -성인과 초등학생 비교를 중심으로-

Effects of Ecotourism Village Attributes on Tourists' Satisfaction -Focused on Comparison of Adults and Children-

  • 김경희 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 이선민 (농촌진흥청 국립농업과학원)
  • Kim, Kyung Hee (National Academy of Agricultural Science, Rural Development Administration) ;
  • Lee, Sun Min (National Academy of Agricultural Science, Rural Development Administration)
  • 투고 : 2014.09.23
  • 심사 : 2014.11.11
  • 발행 : 2014.12.30

초록

본 연구의 목적은 생태체험마을 속성이 방문객의 만족에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 이를 위해 전국 8개의 생태체험마을에 방문한 20세 이상의 방문객 254명과 초등학생 방문객 252명을 대상으로 분석하였다. 요인분석결과 생태체험마을의 속성은 프로그램 서비스, 시설, 마을환경으로 나타났다. 생태체험마을 방문 만족에 영향을 미치는 속성을 분석하기 위해 다중회귀분석을 실시한 결과, 생태체험마을을 방문한 성인과 초등학생의 만족을 향상시키기 위해 마을사람들의 친절성, 체험 지도자의 설명, 재미있는 프로그램, 유익한 프로그램, 맛있는 음식, 도시에서 경험할 수 없는 좋은 프로그램과 이용하기에 편리한 시설, 깨끗한 시설, 체험과 관련하여 잘 준비되고 갖추어진 시설, 다치지 않도록 안전한 시설 등이 중요함을 알 수 있다. 그리고 초등학생의 경우, 마을환경도 만족에 영향을 미치는 것으로 나타나 아름다운 풍경, 신선하고 깨끗한 공기, 편리한 교통 등도 중요하다는 것을 알 수 있다. 생태체험마을 운영자들은 방문객의 연령을 고려한 생태체험마을의 프로그램 서비스, 시설, 마을환경에 대한 전략을 차별화하여 수립 운영할 필요가 있다.

Ecotourism activity is a rapidly growing proportion of the tourism industry as a growing awareness of the natural environment. The purpose of this study was to examine the effects of ecotourism village attributes on tourists' satisfaction focused on comparison of adults and children. For this study, an onsite survey was conducted to tourists of eight ecotourism villages. A total of 506 samples were collected and analyzed using SPSS 20.0. Through factor analysis, three dimensions of selection attribute were identified from 13 variables: 'program service', 'facility' and 'environment'. The multiple regression analysis was conducted to identify the factors effects of ecotourism village attributes on tourists' satisfaction. Whereas 'program service', 'facility' factors among ecotourism village attributes had positive effects on satisfaction in the adults group, 'program service', 'facility' and 'environment' were important factors for children. The study suggested that it was important for ecotourism village managers to develop effective marketing techniques that could have a lasting impact on customer retention.

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