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Development of Information Security Education Framework for Information Security Employees: A Case of Educational Institutions

정보보호 담당자를 위한 업무교육 프레임워크 개발 : 교육관련기관 사례

  • 이은주 (충북대학교 경영정보학과) ;
  • 전효정 (충북대학교 경영정보학과) ;
  • 김태성 (충북대학교 경영정보학과/BK21 Plus 빅데이터 서비스모델 최적화 사업팀) ;
  • 김연복 (인하대학교 경영학부)
  • Received : 2013.09.17
  • Accepted : 2013.12.23
  • Published : 2014.01.28

Abstract

Following the heightened facilitation of information system in the education field, educational institutions encounter frequent information security infringement accidents. However there is insufficient education for persons in charge of information security duties in educational institutions. This study aims to analyze differences of knowledge and skills required for information security professionals in educational institutions by institution type, service area and duty. Based on the results of multidimensional scaling on survey data, this study presents the information security education framework for educational institutions.

교육 분야에서의 정보시스템 활용도가 높아짐에 따라 교육기관 및 관련기관에서의 개인정보유출 등의 보안사고가 빈번하게 발생하고 있지만, 교육기관의 정보보호 업무자의 현황을 파악하고 이를 체계적으로 관리할 수 있는 교육훈련은 미흡한 실정이다. 본 논문에서는 정보보호 교육의 필요성이 대두되고 있는 국내 교육관련기관 종사자의 기관유형, 근무지역, 담당직무별로 요구되는 정보보호 분야 지식 및 기술에 차이가 있는지를 정보보호 업무자 대상의 설문결과에 대한 다차원척도법(MDS) 분석을 통해 검증하고, 이를 토대로 교육관련기관의 정보보호 교육 프레임워크를 설계하여 제시하였다.

Keywords

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