DOI QR코드

DOI QR Code

Analytic study on Rhizome by Gilles Deleuze : Focusing on the Film

들뢰즈의 리좀 모델 분석 : 영화 <엘리펀트>를 중심으로

  • 임태우 (세명대학교 미디어창작학과)
  • Received : 2013.11.19
  • Accepted : 2013.12.12
  • Published : 2014.01.28

Abstract

The purpose of this study is to analyze and illustrate 'Rhizome', a postmodern speculation system based on de-subjectivity and decentralization, presented by Gilles Deleuze. He borrowed the word rhizome, an originally botanical term meaning a horizontal stem under the surface of the earth, to counteract the dominating system grounded on binary, root-tree structure. The study then criticizes the early movements of de-subjectivity with molecular-biological and evolutionary evidences, and proves that these evidences can only be characterized by chance and nomadism, which are the key elements that constitute Rhizome. As a practical example of Rhizome, the study analyzes the film by Gus Van Sant, and demonstrates that both his various cinematic experiments and the result bear the same characteristics as Rhizome.

본 연구의 목적은 탈주체, 탈중심의 포스트모던 사유체계로서 들뢰즈가 제시한 리좀의 개념을 분석하는 것이다. 리좀은 땅속 덩이줄기 식물을 가리키는 식물학적 개념으로 이항대립에 의해 발전하는 통일적이고 서열적인 수목구조의 사유체계에 대항하여 제시되었다. 분자생물학과 진화론 상의 증거들을 통해 초기 탈주체 사상들이 지닌 한계에 대해 비판하는 동시에 생물의 진화 및 인간의 성에 우연성, 유목성과 같은 리좀적 특징들이 내재되어 있음을 논증하였다. 이어 리좀적 실천의 예로 거스 반 산트의 영화 <엘리펀트>를 분석하였다. 같은 사건을 다룬 마이클 무어의 영화와의 비교를 통해, 인과관계가 불분명한 문제에 대해 리좀적 접근이 더 효과적일 수 있음을 밝히고, 촬영, 연출, 편집 등 영화제작 전반에 걸친 실험들이 지도제작, 불규칙과 단절, 외부로의 열림과 같은 리좀적 특징들과 일치함을 논증하고자 하였다.

Keywords

References

  1. 한국문학평론가협회, 문학비평용어사전, 국학자료원, 2006.
  2. 질 들뢰즈, 천개의 고원, 새물결, pp.14-16, 2003.
  3. 질 들뢰즈, 천개의 고원, 새물결, pp.16-17, 2003.
  4. 질 들뢰즈, 천개의 고원, 새물결, p.53, 2003.
  5. 자크 모노, 우연과 필연, 궁리, p.64, 2010.
  6. 자크 모노, 우연과 필연, 궁리, p.71, 2010.
  7. 질 들뢰즈, 천개의 고원, 새물결, p.15, 2003.
  8. 자크 모노, 우연과 필연, 궁리, p.69, 2010.
  9. 질 들뢰즈, 천개의 고원, 새물결, p.40-41, 2003.
  10. Christopher Ryan and Cacilda Jetha, Sex at Dawn, Harper, 2010.
  11. 질 들뢰즈, 천개의 고원, 새물결, p.41, 2003.
  12. 질 들뢰즈, 천개의 고원, 새물결, p.33, 2003.
  13. 질 들뢰즈, 의미의 논리, 한길사, pp.27-29, 1999.
  14. S. F. Said, Shock Corridors, Sight and Sound, p.16-18, 2004.
  15. 질 들뢰즈, 의미의 논리, 한길사, pp.31, 1999.
  16. Slavoj Zizek, Reul and Deichmann interview, Interview with Slavoj Zizek, Spiked Online, 2001(http://www.spiked-online.com/newsite/article/10816#.UoirtnB0QmY)
  17. James Whitfield, Radical Form: A political evaluation of Gus Van Sant's Elephant, Alternate Takes, 2005.(http://www.alternatetakes.co.uk/?2005,7,8)
  18. 질 들뢰즈, 천개의 고원, 새물결, p.30, 2003.
  19. 질 들뢰즈, 천개의 고원, 새물결, p.36, 2003.
  20. Bruce Block, The Visual Story, Focal Press, 2008.