DOI QR코드

DOI QR Code

An Activated Analysis of the Development of Animation in Taiwan

대만애니메이션의 발전과 그 동향 분석

  • Received : 2013.08.16
  • Accepted : 2013.10.08
  • Published : 2014.01.28

Abstract

Animation in Taiwan has been profoundly influenced by the production of labor intensity for American and Japanese in the early days of its development. This phenomenon of the labor intensity reached peak in the 1980s. Information Bureau of Taiwan began to establish a system of supportive funding for its animation industry in the 1990s. During this period, the animation industry in Taiwan gave special emphasis to the theme of the local culture and to the creative works of the animation. By the 2010s, the elements of Chinese culture were introduced in the animation production in Taiwan. Through cross-national cooperation in production with other advanced countries, the Taiwan-made animation was successfully expended to the international market. However, the animation industry in Taiwan is facing the following problematical challenges: Firstly, the Taiwan government gives special attention to the financial support of animation industry rather than training university students to become professional experts in animation production. Secondly, there is no professional higher institution established to train specialized professional animation film-makers. Thirdly, Due to the lack of the cultural inspiration and the original mind, the form of its creative animated production is primarily imitated from other advanced countries. And fourthly, despite the fact that there is a cooperation and exchange programs between Taiwan and other foreign animation industries.

대만 초기애니메이션은 미국과 일본의 영향아래 발전하였으며, 대부분 하청위주의 위탁가공이었다. 1970-80년대 이후 애니메이션 산업의 기술적 정착과 체계적 관리는 현재 대만애니메이션 산업의 발전과 디지털화를 가능하게 하였다. 1990년대 이후 정부의 장려금지원정책도 있었지만 기업투자의 열망과 창작자의 실험적 창의성이 산업경제구조와 잘 조화되면서 애니메이션의 급속한 성장을 가져왔다. 2000년에 이르러 인터넷과 영상매체의 발전으로 애니메이션 산업은 새로운 영역으로 확대되었지만 여러 문제점도 함께 나타났다. 이는 대만정부의 소극적인 애니메이션 보조금 지원정책과 전문적인 인재양성 계획 부재, 전문교육기관과 교육인력 미비, 창의적인 스토리텔링 고갈과 해외작품의 형식위주 모방 그리고 문화산업간 국제교류 부족 등에 기인한다.

Keywords

References

  1. 臺灣日日新報, 1899년 9월 8일, 5면.
  2. 臺灣稅務月報, 1930년 7월 15일.
  3. 大久保六郞, "發聲漫畵に就て", 映畵生活21, 1934. 劉現成, 臺灣動態影像史, 2010年, p.6. 재인용.
  4. Stephen Cavalier, 世界動畫史, 中央編譯出版社, 2012.
  5. 孫立軍, 中國動畵史硏究, 商務印書館, 2011.
  6. 張慧臨, 20世紀中國動畵藝術史, 陝西人民美術出版社, 2002.
  7. 顔慧.索亞斌, 中國動畫電影史, 中國電影出版社, 2005.
  8. 郭虹.鄔佳力, 再探20年代中國動畫之發軔, 新聞大學, 2010.
  9. 黃玉珊, 余爲政, 動畫電影探索, 遠流出版公司, 1997.
  10. 石昌杰, 逐格造夢-台灣動畫歷史記錄與論述, 台北市政府文化局, 2010.
  11. 林仁川, 徐曉迪, 張余梅, 繪聲繪色-台灣動畫, 海峽出版發行, 2010.
  12. 黃鈺惠, 台灣動畫電影硏究, 國立成功大學藝術硏究所, 1998.
  13. 葉龍彦, 日治時期台灣電影史, 玉山社, 1998.
  14. 王奇亮, 很久很久以前台灣卡通動畫的困境與展望, 長鏡頭雜誌社, 1987.
  15. 黃建業, 王瑋, 跨世紀臺灣電影實錄(1898-2000), 國家電影資料館與行政院文建會所, 2005.