DOI QR코드

DOI QR Code

국내 대학 e-러닝의 운영 특징 및 수강자 요구 조사를 통한 활성화 방안

Strategies for Revitalizing E-Learning Through Investigating the Characteristics of E-Learning and the Needs of Distance Learners in the Domestic Universities in Korea

  • 민경배 (경희사이버대학교 NGO학과) ;
  • 신명희 (에이엠피알 M&C연구소) ;
  • 류태호 (퍼듀대학교 교육공학과) ;
  • 곽선혜 (경희대학교 언론정보학과)
  • 투고 : 2013.11.26
  • 심사 : 2013.12.10
  • 발행 : 2014.01.28

초록

본 연구는 국내 대학의 e-러닝 운영 특징은 무엇이며 이에 대한 수강자의 평가 및 요구사항은 어떠한지를 조사하여 대학 e-러닝 활성화방안을 모색하고자 하였다. 이를 위해 운영주체차원의 조사로 10개 일반대학 및 17개 사이버대학의 홈페이지와 언론보도를 분석하여 e-러닝 중점사업을 조사하였으며, 이용자차원의 조사로 Q&A게시판 내용분석 및 수강생 대상 일대일 심층면접을 진행하였다. 조사결과, 국내 대학은 모바일 스마트 캠퍼스 구축, 강의콘텐츠 다양화, 상호작용 시스템 강화, e-러닝 시스템 및 스마트기기 활용교육을 강조하고 있었다. 그러나 e-러닝 수강자들은 모바일에서의 e-러닝 환경이 학사행정에 있어서는 편리하나 과목수강과 관련해서는 불안정하거나 기능이 미흡하다고 느끼고 있었고, 강의콘텐츠는 아직도 특정 형태가 차지하는 비중이 높으며, 강의내용에 따라 차별화된 형태로 운영되는 것이 바람직하다고 응답했다. 또한 운영자 및 시스템의 상호작용보다 수강자 상호간의 상호작용이 활발하게 이루어지길 바라고 있었으며, 일반적인 스마트미디어활용교육이 아닌 강의 및 학습과 관련하여 활용할 수 있는 소셜애플리케이션에 대한 교육을 원하고 있었다. 따라서 국내 대학의 e-러닝 활성화를 위해서는 행정중심적 사업추진이 아닌 교육중심적 e-러닝 환경구축을 목표로 한 실효성 있는 노력이 필요하다.

The purpose of this study is to suggest the feasible strategies to vitalize e-learning through investigating the characteristics of e-learning and the evaluations of distance learners on online courses in the domestic universities in Korea. First, in order to accomplish this, 10 Universities and 17 Cyber Universities were selected to explore their characteristics and main projects of e-learning for the administration level investigation. Secondly, content analysis of the bulletin board systems(BBS) and in-depth interviews on distance learners in Cyber Universities were conducted for the user level investigation. The results revealed that Universities in Korea were focused on establishing mobile or smart campuses, diversifying online educational contents, enhancing online interactive systems, and educating e-learning system and smart device utilization. However, distance learners reported that mobile e-learning lacked stability when taking online courses despite its convenience for purpose of academic administration. In addition, distance learners requested the social application workshops to improve on their learning experience as well as the interactions among peers. Therefore, it is important to focus more on how to establish the education-oriented e-learning environment rather than how to implement the administrative projects to animate e-learning in the domestic universities in Korea.

키워드

참고문헌

  1. 조성의, 김종화, "대학에서의 효율적 e-러닝 활용 방안에 대한 연구", 한국컴퓨터교육학회 하계학술발표논문지, 제15권, 제2호, pp.241-244, 2011.
  2. B. Bachmair, M. Risch, and F. K. Mayer, "Eckpunkte einer Didaktik des mobilen Lernens," Medienpadagogik, Vol.19, No.38, pp.1-35, 2011.
  3. 강현모, 교보보험 MBA과정 개발, 운용. 교보보험 MBA 사이버연수원, 2012.
  4. R. Van Oostveen, W. Muirhead, and W. M. Goodman, "Tablet PCs and reconceptualizing learning with technology: a case study in higher education," Interactive Technology and Smart Education, Vol.8, No.2, pp.78-93, 2011. https://doi.org/10.1108/17415651111141803
  5. 장정훈, 김종우, "교육용 도구로서의 아이팟, 아이폰 활용 방안 연구", 한국정보교육학회 하계학술대회논문집, pp.199-207, 2010.
  6. 안병태, 박경모, "u-캠퍼스 환경을 위한 모바일 교육 서비스 시스템 설계 및 구현", 한국정보기술학회논문지, 제10권, 제10호, pp.175-187, 2012.
  7. 임준철, "스마트러닝 설계방안", 인사관리, 제7호, pp.72-73, 2012.
  8. 임준철, "스마트러닝 활성화 방안", 인사관리, 제8호, pp.92-93, 2012.
  9. 임걸, "스마트러닝 교수학습 설계모형 탐구", 한국컴퓨터교육학회논문지, 제14권, 제2호, pp.33-45, 2011.
  10. 임정훈, "모바일 학습을 위한 교수 학습 모형의 설계방향 탐색", 한국교육 논단, 제8권, 제1호, pp.101-124, 2009.
  11. 문혜성, 박경모, "대학교육의 스마트러닝에 대한 요구분석과 활성화 방안", Journal of KIIT, 제11권, 제5호, pp.175-190, 2013.
  12. 이주민, "모바일 교육 서비스의 국내외 현황 및 모바일 교육 서비스 시대를 준비하는 사이버대학교에 대한 제언", 사이버사회문화, 제1권, 제1호, pp.91-119, 2011.
  13. 주영숙, 김치용, "국내 대학의 e-러닝 활성화 방안", 2007년 한국멀티미디어학회 춘계학술발표대회논문집, pp.344-347, 2007.
  14. 임병노, 임정훈, "일반 대학에서의 e-러닝 현황과 발전전략 수립을 위한 시사점", 평생학습사회, 제1권, 제1호, pp.101-129, 2005.
  15. N. Arnold and T. Paulus, "Using a social networking site for experiential learning: Appropriating, lurking, modeling and community building," Internet and Higher Education, Vol.13, No.4, pp.188-196, 2010. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2010.04.002
  16. A. Hewitt and A. Forte, "Crossing boundaries: Identity management and student/faculty relationships on the Facebook," Poster presented at CSCW, Banff, Alberta, 2006.
  17. M. P. Stevenson and M. Liu, "Learning a language with web 2.0: Exploring the use of social networking features of foreign language learning websites," CALICO Journal, Vol.27, No.2, pp.233-259, 2010. https://doi.org/10.11139/cj.27.2.233-259
  18. S. Tally, "Mixable blends Facebook with academics to improve student success," Purdue University News, Retrieved from http://www.purdue.edu/newsroom/general/2010/100928BowenMixable.html, 2010.09.28.
  19. J. H. Yu, W. Kim, T. Yu, and J. C Richardson, "Effective Strategies of Social Network Sites (SNSs): Examining Mixable through the Community of Inquiry Framework," Proceedings of Association for Educational Communications and Technology International Convention, Jacksonville, FL: AECT, 2011.

피인용 문헌

  1. Analysis of Factors Influencing Continuous Usage Intention of Mobile Learning in Cyber University vol.14, pp.6, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.06.477