DOI QR코드

DOI QR Code

해상교통관제사의 스트레스 수준 측정에 관한 연구

A Study on Occupational Stress of the VTS Operators

  • 김유순 (국민안전처 해상교통관제) ;
  • 박영수 (한국해양대학교 해사수송과학부) ;
  • 조소현 (한국해양수산연수원)
  • Kim, Yu-Sun (VTS, Ministry of Public Safety and Security) ;
  • Park, Young-Soo (Division of Marine Transportation Science, Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Jo, So-Hyun (Korea Institute of Maritime Fisheries Technology)
  • 투고 : 2014.09.23
  • 심사 : 2014.11.10
  • 발행 : 2014.12.31

초록

해상교통관제사들의 과도하고 장기화된 스트레스가 그들의 삶의 질 뿐만 아니라 제공되는 서비스의 질에도 부정적인 영향을 미쳐 결과적으로 업무과중을 일으켜 선박사고 발생 위험률을 높일 수 있다는 데에 주목하고 스트레스 수준을 측정함과 아울러 스트레스에 영향을 미치는 직무스트레스 유발요인들을 추출해 보았다. 표준화된 측정도구(KOSS, PWI)로서 관제사들의 스트레스 수준을 측정해 보고, 배경적 변수(연령, 근무경력, 해상교통량 등)에 따라 스트레스에 차이가 있는가를 분석하였다. 그 결과, 관제사들은 일반인보다 높은 수준의 사회심리적 스트레스를 겪고 있었으며 연령 및 근무경력 별 스트레스 수준은 역U자 형태를 보였다. 또한 스트레스를 유발하는 직무환경적 요인들을 규명하였으며, 스트레스 관련 교육 및 근무환경 개선, 새로운 휴식시설 마련 등은 직무스트레스를 유의하게 낮게 함을 밝혔다. 그리고 근무환경, 교대근무 등의 직무환경적 스트레스 요인으로서 관제사의 직무스트레스를 설명할 수 있는 회귀모형을 도출하였다. 본 연구는 인적재해발생의 주요 원인인 직무스트레스에 관하여 고찰하고 해상교통관제 분야의 인적요인 연구에 필요한 기초자료로 삼고자 한다.

VTS operators may suffer from acute, chronic, or traumatic stress caused by their workload and working environments associated with task or combination of task. This study intended to measure the level of VTS operator' stress and find out factors influencing it by understanding their characteristics during carrying out their task. For this purpose, analyzed the data collected through conducting survey on VTS operators as the Korea Occupational Stress(KOSS) and Psychological Well-being Index(PWI). As a result, VTS operators are experiencing higher level of psychological stress than the national average. And the factors to cause VTS operators' occupational stress can be summarized as follows; working environment factors, shift work especially night duty, workload, etc. This study provides the fundamental information for understanding human factors of VTS operator' occupational stress.

키워드

참고문헌

  1. Hur, S.O. Chang, S.S., Koo, J.W., Park, C.Y.(1996), "The Assessment of Stress between White and Blue Collar Workers by Using Psychological Well-being Index", Korean Journal of Preventive Medicine, Vol. 29, No. 3, pp. 609-616.
  2. Korea Occupational Safety Health Agency(2004), Standardization of Job Stress Measurement Scale for Korean Employees(The 2nd year project), Occupational Safety and Health Research Institute.
  3. Lee, E., Heo, Y. B., Kim, J .O., Park, S. T., Ahn, K., Yun, J. S., Jung, K. N., Hong, S. B.(2005), "Vessel Traffic System", Haein Press, pp. 135-168.
  4. Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs(2011), "The Effect of Safety on Air Traffic Controller's Human factor and Safety Management", Yonsei University, pp. 7-133.
  5. Moon, Y. S.(2011), "The Level and Job-related Provoking Factors od Firefighter' Stress", The Korean Journal of Local Government Studies, Vol. 15, No. 1, pp. 119-141.
  6. Park, J.S.(2007), "The Comprehension of Job Stress", Industry Health, Korean Industrial Health Association, pp. 42-48.
  7. Park, Y. S. and Seo, H. Y.(2013), "A Basic Study on Vessel Service and the Marine Traffic Dangerous Degree of Korean Ports", 2013 Spring Proceeding, Korean Institute of Navigation and Port Research, pp. 354-356.
  8. SP-IDC(2013), Port Entry and Departure of Ships, www.spidc.go.kr
  9. The Nautical Institute for Occupational Safety and Health(1999), "Stress at Work", DHHS(NIOSH) Publication No. 99-101, p. 6.

피인용 문헌

  1. Study on the Job Satisfaction of Customs Officials at Port Customs - Focus on Ocean Fisheries Officials at Port Customs - vol.39, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5394/KINPR.2015.39.3.223