DOI QR코드

DOI QR Code

Leading Character's Unconsciousness-oriented Self-growth in Animations - Focusing on a Comparative Analysis of and -

애니메이션에서 주인공의 무의식을 통해 바라본 자아성장에 대한 연구 -<센과 치히로의 행방불명>과 <코렐라인>의 비교분석을 중심으로

  • 정민영 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상예술학과) ;
  • 김재웅 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상예술학과)
  • Received : 2014.11.01
  • Accepted : 2014.11.25
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Human mind consists of what he or she knows, namely 'a portion of awareness', as well as of what he or she does not know, namely 'a portion of unawareness'.1) Self refers to both consciousness and unconsciousness, whereas self-growth seems to be an ability with which a human being appropriately faces with the hidden desire and resistance of unconsciousness for himself and maintains its balance and unification with consciousness harmoniously. On this account, examination on character's unconsciousness seems to be an important methodological means to prospect for the original looks of self, based on character's internal psychology, and to grasp the change and growth throughout the course. Study subjects, namely and , are quite similar in internal/external factors around the leading character. Two girl leading characters, who have nested in parental influences and boundaries, confront with unfamiliar circumstances under the abrupt absence of parents. In order to resist contradictory and irrational situations there and to restore all the things to its original places, both carry out a hard adventure. Interestingly, both characters are similar in their unconscious characteristics, but they take different channels for their journey, confronting attitudes and changes of internal self. The purpose of this study was to examine the concrete origin of two characters' unconsciousness and then comparatively analyze the role of leading character's unconsciousness in the drama and its effects on the whole work. Therefore, the author tried to prove such a hypothesis as the probability and persuasiveness of story could be found out through establishing a character of higher completion degree and connecting between situations and events that are most appropriate for character's internal unconscious psychology.

사람의 마음에는 본인이 알고 있는 '의식 있는 부분'과, 분명하게 의식되지 않은 부분, 즉 '무의식의 부분'이 있다. 자아란 의식과 무의식 모두를 지칭한다. 자아의 성장이란 무의식이 지닌 잠재된 욕구와 저항들을 본인 스스로 올바로 마주하며, 의식과 함께 조화로운 균형과 통합을 유지하는 능력이다. 그런 면에서 캐릭터의 무의식에 대한 탐구는 내적심리를 통한 원래의 자아의 모습을 조망하고 변화와 성장하는 모습을 파악할 수 있는 중요한 방법이다. 비교 분석 대상인 두 작품 <센과 치히로의 행방불명>과 <코렐라인>에서 주인공과 관련된 내외적 요소들은 상당부분 유사하다. 평소 부모의 영향력 안에 머물던 두 소녀 주인공은 부모의 갑작스런 사라짐과 함께 새롭고 낯선 환경을 맞게 된다. 둘은 모두 그 곳에서의 모순되고 불합리한 상황들에 저항하며 모든 것을 다시 제자리로 되돌리고자 험난한 모험을 수행한다. 흥미롭게도 두 인물은 유사한 무의식적 특징을 하고 있지만, 인물이 겪게 되는 여정과 자세, 내적자아의 변화는 서로 다른 경로를 선택하고 있다. 본 연구는, 두 주인공이 지니는 무의식의 구체적 근원과 행동요소들의 분석과 역할, 그리고 작품전체에 미치는 영향들에 대한 비교분석연구이다. 그 결과는 캐릭터 구축에 필요한 요소로 적용되며, 캐릭터의 무의식적 심리에 가장 잘 부합하는 상황과 사건을 연계하여 이야기의 개연성과 설득력을 높일 수 있다는 본 연구의 가설을 입증하게 된다.

Keywords

References

  1. 에릭 H. 에릭슨, 송제훈 역, 유년기와 사회, 연암서가, 2014.
  2. 정인석지음, 의식과 무의식의 대화-융의 심리학을 중심으로, 대왕사, 2008.
  3. 이부영지음, 자기와 자기실현-이부영. 분석심리학탐구3, 한길사, 2002.
  4. 한자경 지음, 자아의 연구-서양 근현대철학자들의 자아관 연구, 서광사, 1997.
  5. 앤드류호튼 저, 주영상 역, 캐릭터중심의 시나리오 쓰기, 한나래, 2008.
  6. 강응섭 지음, 프로이트-무의식을 통해 마음을 분석하다, 한길사, 2010.
  7. 이부영 지음, 자기와 자기실현, 한길사, 2002.
  8. 이부영 지음, 분석 심리학, 일조각, 1998.
  9. 한혜정, <아버지의 이름 되찾기>-엘리스의 모험에서 코렐라인의 탐험으로, 한국현대영미소설학회, 국내학술, 2013.
  10. 이은주&정익중, 청소년기 <일탈적 자아개념의 예측요인과 성별차이: 잠재 상태-특성 자기회귀모델>(latent state-trait autoregressive model)의 적용, 사회복지연구, 국내학술, 2012.
  11. 추혜진, <콘 사토시 작품에서 나타나는 양면성을 지닌 캐릭터의 페르소나 연구>-퍼펙트블루,망상대리인,파프리카를 중심으로, 한국만화애니메이션학회, 국내학술, 2013.
  12. 김윤정&김현석, <애니메이션에 나타난 환상성에 관한 연구> -센과치히로의 행방불명, 코렐라인을 중심으로, 한국기초조형학회, 국내학술, 2011.
  13. 강효정, <애니메이션 캐릭터를 대상으로 한 프로이트의 정신분석학 적용 연구> -미야자키하야오의 <이웃집 토토로>와 <센과치히로의 행방불명>을 중심으로, 세종대학교 석사학위논문, 2005.

Cited by

  1. Dialectics of Motherhood-based Existence - Focusing on Charlotte's Web - vol.45, 2016, https://doi.org/10.7230/KOSCAS.2016.45.345