DOI QR코드

DOI QR Code

Brutal history of 'The Others' : Yeon Sang-Ho's Animation

'타자'들의 잔혹사 : 연상호 애니메이션

  • Received : 2014.11.01
  • Accepted : 2014.12.03
  • Published : 2014.12.31

Abstract

Yeon Sang-Ho's Animation occupies an exceptional place in Korean Animation, being categorized as the kind of realism representing the pitiable actuality rather than the liberal and creative imagination. His animation appreciated as 'stories much more real than the reality' mainly depicts the world of 'the others' who resides on the periphery of the society in a rough and straightforward way. Yeon Sang-Ho's Animation represents the emotions and desire of characters as well as the heartless real world refusing the fantasy, through which it reflects the portraits of people living in post-capitalistic era seen from the microscopic view. This article investigates the textual characteristics, defining his animation as the Brutal history of 'The Others'. Two conditions which constitute the actual world in his works are the absurd social system and the characters who are afflicted with the trauma, belonging to the lower classes. Therefore, the landscape of real life which contains vicious victim, corrupted monster and being as 'homo sacer' looks like a painting of hell. Yeon Sang-Ho's Animation summons the shadow of ourselves which has been negated or neglected through the figure of 'the others' produced in post-capitalistic era and exposes our bare face and the uncomfortable truth by displaying the affected area of out society plainly. Furthermore, his works demonstrate the possibility of Korean animation as a representational language of facing the reality and searching for the truth.

인간의 자유로운 상상력보다 있는 그대로의 비루한 현실을 재현하는 연상호 애니메이션은 사회성 짙은 리얼리즘 계열의 작품으로 한국애니메이션에서 독특한 지점에 위치한다. '현실보다 더 현실 같은 이야기'로 평가받는 연상호 애니메이션이 일관되게 재현해온 이야기는 우리 사회 중심부의 이면에 거주하는 사람들의 세계 즉 '타자'의 이야기이다. 연상호 애니메이션은 주류 공간의 뒷골목에서 사회적 타자로 살아가는 그들의 잔혹한 현실을 직설적 화법으로 재현한다. 또한 판타지가 거세된 차가운 현실풍경 뿐만 아니라 인물들의 욕망과 감정을 생생하게 중계하면서 후기자본주의 시대를 살고 있는 우리들의 모습을 현미경처럼 담아내고 있다. 그러므로 본 논문은 연상호 애니메이션을 한마디로 '타자들의 잔혹사'로 규정하고 그의 애니메이션이 형상화하고 있는 현실풍경과 인물들의 욕망과 감정을 구체적으로 탐색하였다. 우선 연상호 애니메이션이 재현하는 현실은 부조리한 곳으로, 이곳의 부조리는 견고하고 적대적인 사회시스템과 하류계급에 속한 채 트라우마에 시달리는 인물들을 통해 구축된다. 그래서 희생양이나 호모 사케르로 살아가는 연상호의 인물들은 '사악한 희생양' 또는 '타락한 괴물'로 구체화되고 그들의 현실풍경은 지옥으로 형상화된다. 후기자본주의 시대가 배태하고 있는 타자의 모습, 레비나스의 용어를 빌리자면 '타자의 얼굴'을 통해 우리가 외면하거나 부정해온 우리의 모습을 소환하고 있는 연상호 애니메이션은 우리 사회의 환부를 적나라하게 전시하면서 이 시대의 민낯과 불편한 진실을 들추어내고 있다. 그리고 그를 통해 현실을 고발하고 진실을 탐색하는 재현언어로서의 한국애니메이션의 가능성을 증명하고 있다.

Keywords

References

  1. 강연안, 타인의 얼굴, 문학과지성사, 2005.
  2. 에마뉘엘 레비나스, 시간과 타자, 강영안 역, 문예출판사, 1999.
  3. 르네 지라르. 문화의 기원, 김진식 역, 기파랑, 2006.
  4. 르네 지라르, 폭력과 성스러움, 김진식. 박무호 역, 민음사, 1997.
  5. 조르조 아감벤, 호모 사케르, 박진우 역, 새물결, 2008.
  6. 조르조 아감벤, 예외상태, 김항 역, 새물결, 2009.
  7. 이안나, 레비나스 타자윤리와 도덕성, 건국대석사, 2008.
  8. 이상호, SF영화에서 변형되어 가는 신체를 통한 타자성 연구, 홍익대석사, 2011.
  9. 김태환, 예외성의 철학- 조르조 아감벤의 호모 사케르:통치권력과 벌거숭이 삶, 2002 올해의 문제소설, 제17권 3호 통권67호,2004.
  10. 손영창, 타자성과 외재성에 대해 - 레비나스를 중심으로, 大同哲學 제53집, (2010.12)
  11. 윤대선, 레비나스의 타자철학과 예술적 상상력, 대동철학, 제57집 2011.
  12. 이선정, 욕망과 죽음: 라캉 담론의 비극성, 경북대박사, 2011.
  13. 최진석, 타자 윤리학의 두 가지 길 -바흐친과 레비나스, 힌국노어노문학회,제21권 3호. 2009
  14. <지옥> (2003)
  15. <사랑은 단백질> (2008)
  16. <돼지의 왕> (2011)
  17. <창> (2012)
  18. <사이비> (2013)