DOI QR코드

DOI QR Code

Developing English Proficiency by Using English Animation

영어애니메이션을 활용한 영어 의사소통 능력 향상에 관한 연구

  • 정재희 (한림성심대학교 관광영어과)
  • Received : 2014.10.31
  • Accepted : 2014.12.03
  • Published : 2014.12.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the effects of the teaching English factors on student's communicative competence and motivation by using animation at the College. To achieve this purpose, this study presented an effective integrative teaching model to develop students communicative competence. The study created animation based teaching English model by using the animation of Frozen and applied it to lectures. Using animation in the classroom was a creative English teaching technique involving authentic activities like English dram, English guide contest, and various communicative activities A case study on the use of the animation in English classes at was examined and the language teaching syllabus were provided. In order to investigate the motivation and proficiency of learners, the writer chose 79 students who took the lecture. The study discovered the students' motivation and proficiency in English improved significantly. The results of experiment are as follows: First, using animation in the English class was found to have meaningful influence student's intrinsic motivation to learn English. Second, using animation in the English class was found to be effective for developing student's English proficiency. Third, appropriate materials should be selected and applied it to the real classroom activities. In conclusion, one of disadvantages of learning is less communication and the authentic interaction in a real life, so that the integrative teaching methodology which is combined English content and English animation content is also the effective method to improve student's intrinsic motivations in the age of global village.

지금 우리나라 대학은 심대한 교육환경의 변화에 직면에 있다. 교육 시장의 개방, 대학지원자의 감소, 학제 간 융합교육 연구의 필요성 증대, 정부의 대학 구조 개혁 정책추진, 실용적인 학문에 대한 사회적 요구의 증대 등으로 인해 과거 공급자 중심의 사고로서는 경쟁에서 생존할 수 없다. 따라서 새로운 교육 방법의 개발이 요구되고 있으며, 세계화가 가속화됨에 따라서 세계 공용어인 영어교육은 필수적이지만, 현재 전문대학의 영어교육환경은 언어의 기능만 강조하는 한정된 영어수업으로 제한되어 실제적인, 의사소통의 기회를 갖기 어려운 환경이다. 지금까지의 영어교육은 교과서를 중심으로 이루어졌으므로 현재의 상황과 교과서에 나타난 정보 내용이 일치하지 않는 경우가 많아 진부한 학습을 유도하는 경우가 많았다. 지금은 유연한 지식 정보의 시대이다. 산업시대의 행동주의에 근거한 교육은 고정된 지식의 주입으로 다양성, 창조성을 요구하는 정보화 시대에 무기력 할 수밖에 없다. 따라서 영어 교육에서도 우리가 배우고 가르쳐야 할 것은 '고정된 지식'이 아니라, 새로운 지식을 스스로 찾아내고 창조할 수 있는 '유연한 지식'이다. 졸업 후 대부분의 학생들은 호텔, 리조트, 관광여행사, 관광가이드 등으로 취업이 이루어지고 있으며, 취업 후에도 지속적인 영어활용 기회 및 외국인들의 한국방문 1,000만 시대로의 진입, 지역사회로의 많은 외국인 관광객 유입 등으로 어느 때 보다도 뛰어난 영어능력의 요구가 높아가고 있는 실정이다. 본 연구는 전문대학 영어 교육에서 애니메이션을 활용한 영어교육 방법론이 학생들의 영어 의사소통 능력과 영어 학습의 동기에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 또한, 정보통신기술의 발달 및 스마트 폰의 보급으로 시간과 공간의 구애를 받지 않고 TV, 영화, 애니메이션등과 같은 다양한 콘텐츠를 손안에서 시청하고 있는 추세에서, 구체적으로 '어떻게 애니메이션 활용을 통하여 영어 교수-학습의 효율성을 향상시킬 수 있는가' 라는 문제는 당면 과제라 할 수 있다. 언어교육은 다른 교육 적용의 방식이 함께 사용될 수 없다. 다른 교육과는 달리, 언어의 특성상 지식전달의 방식만으로는 한계가 있기 때문이다. 이 논문에서는 애니메이션 <겨울왕국>을 활용한 학생들의 기능적 영어 의사소통 능력 향상 및 자발적 동기를 향상시키기 위한, 교수-학습 모델 제시 및 애니메이션의 효과적인 적용 방안을 모색하고자 한다.

Keywords

References

  1. 박소진 "만화를 활용한 역할극 수업이 초등영어 표현능력 및 정의적 태도에 미치는 영향" 아주대학교 석사학위논문(2009).
  2. 양송미,권영환 "시리즈애니메이션을 활용한 영어수업이 듣기 및 정의적 영역에 미치는 영향" 언어학연구, 23권2호 (2012), pp 99-112
  3. 오혁민 "애니메이션을 활용한 수업지도안 : 쿵푸 팬더를 중심으로", 인제대학교 석사학위 논문 (2010).
  4. 윤숙영 "애니메이션을 통한 효율적인 지도 방안 연구", 안양대학교 교육대학원 석사학위 논문(2001).
  5. 임채홍 "영화자료를 활용한 영어듣기능력 향상 방안의 연구", 공주대학교 박사학위논문(1982, 2).
  6. 임형빈, 안희성 애니메이션을 활용한 영어듣기능력 향상 방안, 영어어문교육, 8권2호 (2002), pp.235-256.
  7. Barrett, H. "Storytelling in higher education: A theory of reflection on practice to support deep learning", Technology and Teacher Education Annual, 2005.
  8. Barrett, H. Teaching by Principles. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall Regents, 2001.
  9. Bull, G., & Kajder, S "Digital Storytelling in the language arts classroom", Learning &Leading with Technology, Volume 32 Number 4, p46-49. 2004.
  10. Campbell, "Immersion Models of Foreign Language Education",English Teaching,1995, pp. 169-182.
  11. Clement, R., & Kruidenier, "Orientations in second language acquisition: I. The effects of ethnicity, milieu, and target language on their emergence", Language Learning,1983, pp. 273-291.
  12. Cook, V., "Universal Grammar and second language learning", Applied Linguistics, 1985, pp. 2-18.
  13. Cummins, J., "The Cross-Lingual dimensions of Language Proficiency: Implications for Bilingual Education and the Optimal Age Issue", TESOL Quarterly, 1980, pp. 175-186.
  14. Davies G., Walker R., Rendall H. & Hewer S., "Information and Communications Technology for Language Teachers" (ICT4LT), Slough, 2011,Thames Valley University
  15. Dornyei, Z, "Motivation and Motivating in the Foreign Language Classroom", Modern Language Journal,1994,pp. 273-284.
  16. Ellis, R, "Classroom interaction and its relation to second language learning", RELC Journal,1980,11/2: pp.29-48. https://doi.org/10.1177/003368828001100203
  17. Ellis, R, The origins of inter-language. Applied Linguistics : pp.207-23, 1982.
  18. Faerch. C. and Kasper, "Processes in foreign language learning and communication", Inter-language Studies Bulletin,1983, pp. 47-118.
  19. Gardner, R. C, Social psychology and language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold,1985.
  20. Gardner, R. C. & Lambert W. E, Attitudes and Motivation in Second Language Learning, Rowely, MA : Newbery House Publishers, 1972.
  21. Gass, S, "Language transfer and universal grammatical relations", Language Learning, 1980,27:327-44.
  22. Glaser, R, Training research and education, Pittsburgh : University of Pittsburgh Press, 1962.
  23. Krashen (1981). Principles and Practices in SLA. Oxford: Pergamon press.
  24. Long, M, "Does second language instruction make a difference?", TESOL Quarterly,1983,17(3):359-382. https://doi.org/10.2307/3586253
  25. Lowe,"Interrogation of a dynamic visualization during learning",Learning and Instruction,2004 14, 257-274. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2004.06.003
  26. Muehleisen, V, "Projects using Internet in college English classes",The Internet TESL Journal,1997,Vol.3(6)
  27. Rivers, W, "Understanding the learners in the language laboratory", NALLD Journal, 1981 16-20.
  28. Rivers, W, Teaching foreign language skills. Chicago : The University of Chicago Press,1981.
  29. Salpeter, J. Telling tales with technology. Technology and Learning, pages 18, 22, 24. 2005.
  30. Schmidt M, "Coordinate structures and language universals in inter-language", Language Learning,1980, 26: pp. 67-76.
  31. Stone, L, "Language labs and communicative learning",1992, CAELL Journal 3(3)
  32. Woodley, J. W. (1988). Whole language in the college classroom : One professor's approach. ERIC ED 295 125. 1-28.
  33. http://anna-edu.com/esl-song-activity-let-it-go-frozen,2014.02.01.
  34. http://www.brainpopesl.com,2013.10.21.
  35. http://www.ehow.com/how_6534992_create-talking-animations.html,2014.4.7.
  36. http://film-english.com/tag/esl-movies,2014.1.27.
  37. http://kidsesl.blogspot.kr/2014/07/learn-english-with-frozen.html,2014.2.2.
  38. http://www.svfiles.com/go/teaching-effectiveness-program-adding-animation,2014.1.15
  39. <겨울왕국> (Frozen, 2013).