DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring the Inherent Trait of Music Giftedness of the Disadvantaged Gifted in Music

국내 사회통합범주 음악영재의 내재적 특성 탐색

  • Kim, Sunghye (Korean National Research Institute for the Gifted in Arts)
  • Received : 2014.11.27
  • Accepted : 2014.12.26
  • Published : 2014.12.31

Abstract

The working concept of the disadvantaged gifted is meant by those who hardly can have a chance to develop one's own gifts because of the environmental conditions and factors. The main purpose of this study is to explore the inherent trait of the music giftedness, which is composed of musical ability, creativity, and task commitment. Grounded upon the phenomenal research, this study purposefully samples ten disadvantaged students who participated in the arts gifted camp hosted by Korean National Research Institute for the Gifted in Arts. Thus, it explores the inherent traits of the disadvantaged gifted by coding, segmenting, and analyzing the interview with ten disadvantaged, and the evaluation reports of the expert group. The inherent trait of music giftedness of the disadvantaged gifted is shown as this: the inherent trait of the disadvantaged gifted in music is closely interrelated with one's own concept of giftedness. Whereas they show the high motivation and task commitment, they are hardly observed to have the creativity in their musical activities and learning. Finally, this study give a proposition for the strategy to stimulate and improve the inherent trait of the disadvantaged gifted in music: the importance of parents education and parent screening, meta-cognitive skills, the leaning-based creativity education, and the significant role of intrapersonal catalyst.

본 연구의 목적은 여러 가지 환경적 제약과 요인으로 인해 개인의 재능이 사장되거나 억제될 가능성이 높은 국내 사회통합범주 음악영재의 내재적 특성 탐색으로, 내재적 특성이란 음악영재성을 구성하는 3가지 구인, 음악성, 창의성, 동기를 의미하는 것이다. 연구를 위해 먼저 2013년 7월 한국예술영재교육연구원에서 주최한 영재발굴캠프 참가자 10명을 목적표집하였다. 그리고 이들과의 개별면담자료와 이들에 대한 전문가 수업관찰평가 결과를 교차 분석함으로써 사회통합범주 음악영재의 내재적 특성을 현상학적 관점에서 살펴보았다. 연구 결과, 사회통합 범주 음악영재들 가운데 음악영재성이 여러 가지 구인들의 상보적 관계에서 개발되는 것을 인지하는 학생들은 대체적으로 이에 적합한 학습전략을 갖고 노력하여 잠재성이 있는 것으로 드러났다. 대체적으로 많은 학생들이 동기 구인에서 잠재성이 높은 것으로 드러났고, 상대적으로 창의성과 음악영재성의 관계를 제대로 인식하지 못해 창의성이 낮은 것으로 드러났다. 그리고 사회통합범주 음악영재 교육을 위한 제언으로 부모교육, 메타인지 및 창의성 신장, 학습동기와 자존감 같은 내적 영역요인 개선을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육부, 제3차 영재교육진흥종합계획(2013-2017). http://gifted.kedi.re.kr/images/gifted/policy/report04.pdf (최종검색일: 2014. 11. 29)
  2. 김성혜(2012). 사회적 배려대상 예술영재교육 활성화 방안 연구. 서울: 한국예술영재교육연구원.
  3. 김성혜, 이경진(2014). 사회적 배려대상 음악영재의 환경요인 특징 탐색. 영재교육연구, 24(4), 629-655. https://doi.org/10.9722/JGTE.2014.24.4.629
  4. 김영천(2012). 질적연구방법론 I. 서울: 아카데미프레스.
  5. 김은아, 정옥분, 정순화(2007). 아동의 내적 동기 및 자기효능감과 창의성의 관계: 성별과 연령을 중심으로. 교육과학연구, 38(2), 23-47.
  6. 원영실(2012). 공연예술 영재성 의미에 대한 심리학적 조명. 서울: 한국예술영재교육연구원.
  7. 원영실, 신명희 (2011). 음악(국악)영재성 선별을 위한 부모 및 교사 관찰정보지의 타당화. 서울: 한국예술영재교육연구원.
  8. 이경진(2013). 학습과학 관점에서 본 레오나르도 다빈치 학습의 융합인재교육(STEAM)에서의 함의. 교육과학연구, 44(2), 191-216.
  9. 이미경, 강병직, 조주연, 홍소영 (2006). 예술영재교육대상자 선발모형 개발연구(I). 서울: 한국예술영재교육연구원.
  10. 이재호, 류지영, 진석언(2011). 미래사회 영재 판별 방법에 관한 연구. 한국정보교육학회논문지, 15(2), 307-317.
  11. 정덕호, 박선옥, 유효현, 박정주(2014). 과학영재를 둔 어머니들의 영재성에 대한 인식. 영재교육연구, 24(4), 561-576. https://doi.org/10.9722/JGTE.2014.24.4.561
  12. Crewell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
  13. Gagne, F. (2003). Transforming gifts into talents: the DMGT as a development theory. In Colangelo, N. & Davis, G. A. (Eds.), Handbook of gifted education (3rd Ed.) (pp. 60-74). Boston, Allyn: Bascon.
  14. Miles. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  15. Reis, S. M. & Callahan, C. M. (1989). My boyfriend, my girlfriend, or me: The dilemma of talented tennaged girls. Journal of Secondary Gifted Education, 7, 434-446.
  16. Renzulli, J. (1978). What makes giftedness? reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 60(3), 180-184.
  17. Renzulli, J. (1999). What is this thing called giftedness, and how do we develop it? a twenty-five year perspective. Journal for the Education of the Gifted, 23(1), 3-54. https://doi.org/10.1177/016235329902300102
  18. Stambaugh, T. (2007) Next steps: an impetus for future directions in research, policy, and practice for low-income promising learners. In Van Tassel-Baska, J. & Stambaugh, T. (Eds.), Overlooked gems: a national perspective on low-income promising learners (pp. 83-88). Washington D. C.: National Association for Gifted Children.
  19. Tannenbaum, A. J. (1983). Gifted children: psychological and educational perspective. New York: Macmillan.
  20. Van Manen, M. (1997). Research lived experience: human science for an action sensitive pedagogy (2nd Ed.). London, Ontario: University of Ontario Press.
  21. Von Boxtel, H. W. & Monks, F. J. (1992). General, social and academic self-concepts of gifted adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 21, 169-186. https://doi.org/10.1007/BF01537335
  22. Wallace, B. (2000). Able and talented learners from socio-economically disadvantaged communities. In Stopper, M. J. (Ed.), Meeting the social and emotional needs of gifted and talented children (pp. 99-118). London: David Fulton Publication.
  23. Winner, E. (1996). Gifted children: myths and realities. New York: Basic Books.