참고문헌
- 김성준, 대수의 사고 요소 분석 및 학습-지도 방향 탐색, 서울대학교대학원 박사학위논문, 2004.
- 우정호, 김성준, "대수의 사고 요소 분석 및 학습지도 방안의 탐색", 수학교육학연구, 제17권, 제4호, pp.453-475, 2007.
- T. J. Cooney, "The Issue of reform: What have we learned from yesterday?," Mathematics Teacher, Vol.81, pp.352-363, 1998.
- R. G. Ehrenberg and D. J. Brewer, "Did teacher's verval ability and matter in the 1960's," Coleman revisited Economics of Education Review, Vol.14, No.1, pp.1-21, 1995. https://doi.org/10.1016/0272-7757(94)00031-Z
- R. F. Ferguson and H. F. Ladd, Holding and money matters, An Analysis of Alabama school, DC: Brookings Institute, 1996.
- W. Dooren, L. Verschaffel, and P. Onghena, "The impact of preservice teachers' content knowledge on their evaluation of students' strategies for solving arithmetic and algebra word problems," JRME, Vol.33, No.5, pp.319-351, 2002.
- 박경희, 서혜애, "영재교육 교사 전문성의 구성요소 탐색 연구", 영재교육연구, 제17권, 제1호, pp.77-98, 2007.
- L. Ma, Knowing and teaching elementary mathematics: Teacher's understanding of fundamental mathematics in China and the United States, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 1999.
- 황혜정, 최승현, 조성민, 박지현, 예비교사와 현직 교사를 위한 수학 수업의 이론과 실제, 서울: 문음사, 2013.
- N. Herscovics and L. Chalouh, Teaching algebraic expressions in a meaningful way, VA: NCTM, 1988.
- N. Herscovics and L. Linchevski, "A cognitive gap between arithmetic and algebra. Educational Studies in Mathematics," Vol.27, No.1, pp.59-78, 1994. https://doi.org/10.1007/BF01284528
- 김남희, "대수적 사고에 관한 고찰", 대한수학교육학회 논문집, 제4권, 제2호, pp.189-204, 1994.
- NCTM, Algebra and Algebraic Thinking in School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 2008.
- 천태선, 한국과 홍콩의 고등학교 1학년 학생들의 대수와 기하영역에서 반례제시능력과 예비교사들의 처치능력 비교연구, 한국교원대학교대학원 석사학위논문, 2010.
- E. Filloy and T. Rojano, "the transition from arithmetic to algebra," For the learning of mathematics, Vol.9, No.2, pp.19-25, 1989.
- N. Bednarz and B. Janvier, Emergence and development of algebra as a problem solving tool: Continuities and discontinuities with arithmetic, Dordrecht: The Kluwer, 1996.
- C. Kieran, Two different approaches among Algebra Learners, Reston, VA: NCTM, 1988.
- M. L. Blanton and J. J. Kaput, "Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning," JRME, Vol.36, No.5, pp.412-446, 2005.
- 한인기, 신현용, "러시아의 수학교사 양성을 위한 국가 수준 교육과정에 대한 연구", 수학교육, 제42권, 제5호, pp.595-606, 2003.
- 우정호, 강옥기, 류희찬, 이종희, "수학교사 양성 프로그램 개선 방안", 한국교사교육, 제16권, 제1호, pp.64-79, 1999.
- 김영국, "수학교사 양성을 위한 교육의 이상과 현실", 수학교육논문집, 제14호, pp.453-468, 2002.
- 방정숙, 김민경, "교원양성프로그램에서 ICT활용 교수.학습 과정안 개발 연구", 컴퓨터교육학회논문지, 제8권, 제5호, pp.1-8, 2005.
- 최승현, 황혜정, "수학과 내용 교수 지식(PCK)의 의미 및 분석틀 개발에 관한 연구", 한국학교수학회논문집, 제11권, 제4호, pp.569-593, 2008.
- C. Kieran, The Learning and Teaching of School Algebra, In Handbook of Research on mathematics Teaching and learning, NY: Macmillan Publishing, 1992.
- C. Kieran, "Algebraic Thinking in the Early Grades: What Is It?," Mathematics Educator, Vol.8. No.1, pp.139-151, 2004.
- D. W. Carraher and A. D. chliemann, Early algedra and algebraic reasoning, VA: NCTM, 2007.
- J. J. Kaput, What is algebra? In J. Kaput, D. W. Carraher, & M. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades, New York, NY: Lawrence Erlbaum. 2008.
- 최지영, 방정숙, "초등학생들의 범자연수 연산의 성질에 대한 이해 분석", 수학교육학연구, 제21권, 제3호, pp.239-259, 2011.
- 김종훈, 변선희, "제주지역 초등정보영재 교육 운영에 대한 초등학교 교사의 인식 조사", 한국콘텐츠학회논문지, 제6권, 제8호, pp.144-156, 2006.
- 이종학, 윤마병, "건축을 활용한 수학 중심의 융합교육 수업자료 개발", 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제6호, pp.499-512, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.06.499