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The Role of Physical Education in Solving School Violence: An Investigation into Middle School Student's Awareness

학교폭력 해소를 위한 체육수업의 역할: 중학생의 인식을 중심으로

  • Received : 2014.10.22
  • Accepted : 2014.11.03
  • Published : 2014.12.28

Abstract

The purpose of this study is to analyze the role of physical education to solve school violence. In order to do this, we took a sample size of 590 middle school students from city D by using the simple random sampling, allowed them to answer open questions recognizing the relationship between physical education and school violence, and then conducted an inductive category analysis of the data. As a result, it was found that there are both positive and negative reponses towards physical education and school violence. First, the positive responses were classified into 8 subcategories and 4 major categories(the social factors, psychological factors, physical factors, and environmental factors). On the contrary, the negative responses were classified into 6 subcategories and 4 major categories(personal experience, structural elements, cognitive factors, and environmental factors).

본 연구의 목적은 학교폭력 해소를 위한 체육수업의 역할을 중학생의 인식을 중심으로 이해하는데 있다. 이를 위해 단순무작위표집법을 활용하여 D광역시에 위치한 중학생 590명을 개방형 질문 대상으로 선정하고 자료를 수집하였으며, 수집된 자료는 귀납적 범주분석을 통해 분석되었다. 그 결과, 중학생들은 체육수업이 학교폭력을 감소시키는 데 긍정적인 역할을 한다는 인식과 아무런 효과가 없다는 부정적인 인식의 형태로 분석되었다. 우선, 긍정적인 역할을 한다는 인식은 총 8개의 중범주와 4개의 대범주로 분석되었는데, 그것은 '사회적 요인', '심리적 요인', '신체적 요인', 그리고 '환경적 요인'이었다. 다음으로 체육수업이 학교폭력을 감소시키는데 관련이 없다는 인식은 총 7개의 중범주와 4개의 대범주로 분석되었는데, 그것은 '경험적 요인', '구조적 요인', '인지적 요인', 그리고 환경적 요인이었다.

Keywords

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