DOI QR코드

DOI QR Code

주의력결핍 과잉행동성장애(ADHD) 아동의 작업기억 과제 수행 시 fMRI 분석

Analysis of Working Memory for Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) Children using fMRI

  • 이용기 (가천대학교 뇌과학연구원) ;
  • 안성민 (가천대학교 방사선학과)
  • 투고 : 2014.09.25
  • 심사 : 2014.12.05
  • 발행 : 2014.12.28

초록

주의력결핍 과잉행동장애(ADHD) 학생의 지적결함, 학습 문제 및 저조한 학업 성취는 이들이 정상 학생에 비해 현저하게 낮은 지능을 가졌기 보다는 주의를 집중하지 못하는 특성 때문이다. 따라서 본 연구에서는 ADHD 학생들과 정상군 학생들의 뇌기능영상을 비교 분석함으로써 ADHD 학생들의 뇌기능 차이와 작업기억 과제 시 나타나는 뇌의 활성영역의 차이를 보고자 하였다. 인천지역 초등학교 학생 26명을 대상으로 뇌기능영상과 임상설문검사를 실시하였으며, 뇌기능영상의 자극은 작업기억으로 하였다. 분석에는 통계적 파라미터 지도작성법과 사회과학통계패키지를 이용하여 단일표본 t 검정, 두 표본 t 검정, 다중 회기 분석등으로 분석 하였으며, 통계적 유의수준은 p<0.05에서 나타내었다. 그 결과 ADHD 학생들의 전두 피질, 두정엽 피질, 시상, 미상핵 등 많은 부분에서 불균형적인 발달을 볼 수 있었다. 또한, 작업기억 과제 수행의 어려움을 느낄수록 일부 안와 전두 피질, 해마가 활성화되었다. 보다 많은 ADHD 학생들의 대상자가 확보되어 ADHD 유형별 연구가 필요하며, 뇌기능영상에서 보다 많은 자극으로 실험한다면 ADHD 학생들의 전반적인 뇌기능평가에 유용할 것으로 판단된다.

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) students' intellctual defects, learning problems, and poor academic achievements seem to be due to significantly lower intelligence compared to the normal students, but rather the characteristic of inability to pay attention at a given time can be seen as the more attributing reason. In this study, a comparison between the ADHD students and the normal students will be performed using a fMRI analysis in order to differentiate the brain function between the two groups during a working memory task performance and to assess the difference in the activated regions of the brain. Clinical survey examinations and fMRI measurements were performed for a group of 26 elementary students from the Incheon area. The stimulus of fMRI was a working memory. Cartography statistically analyzed parameters and the Statistical Package of Social Sciences using single-sample t-test, two-sample t-test, were analyzed by multiple regression analysis, the statistical significance level was p<0.05 in, respectively. The disproportionate developments could be seen in the ADHD students group such as the frontal cortex, parietal cortex, thalamus, and caudate nucleus, among others. In addition, as some students felt the increase in the difficulty of working memory task performance, the orbitofrontal cortex and the hippocampus were activated, which seems to be the result of an effort for looking for an answer. More types of ADHD students needs to be secured as research subjects, and more stimulations for fMRI experiments should be considered as it would be useful in the overall evaluation of brain function.

키워드

참고문헌

  1. 김세연, "주의력결핍/과잉행동장애 (ADHD) 아동의 증상, 어머니의 양육스트레스 및 양육행동간의 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제10호, pp.330-339, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.10.330
  2. E. J. Mash and D. A. Wolfe, Autism spectrum disorders and childhood onset schizophrenia, Abnormal child psychology 4th ed, pp.299-328, Belmont, CA: Wadsworth, 2008.
  3. Russell A. Barkley, "Hyperactive girls and boys: Stimulant drug effects on mother-child interactions," Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol.30, No.3, pp.379-390, 1989. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1989.tb00253.x
  4. J. J. Bauermeister, H. R. Bird, G. Canino, M. Rubio-Stipec, M. Bravo, and M. Alegria, "Dimensions of attention deficit hyperactivity disorder: Findings from teacher and parent reports in a community sample," Journal of Clinical Child Psychology, Vol.24, No.3, pp.264-271, 1995. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2403_3
  5. J. J. Hudziak, A. C. Heath, P. F. Madden, W. Reich, K. K. Bucholz, W. Slutske, L. J. Bierut, R. J. Neuman, and R. D. Todd, "Latent Class and Factor Analysis of< i> DSM-IV ADHD: A Twin Study of Female Adolescents," Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, Vol.37, No.8, pp.848-857, 1998. https://doi.org/10.1097/00004583-199808000-00015
  6. 정명숙, 손영숙, 정현희, 아동기행동장애 5th edition, 시그마프레스, 서울, pp.291-295, 2004.
  7. A. J. Zametkin and J. L. Rapoport, "Neurobiology of attention deficit disorder with hyperactivity: where have we come in 50 years?," Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, Vol.26, No.5, pp.676-686, 1987. https://doi.org/10.1097/00004583-198709000-00011
  8. J. A. Mattes, "The role of frontal lobe dysfunction in childhood hyperkinesis," Comprehensive psychiatry, Vol.21, No.5, pp.358-369, 1980. https://doi.org/10.1016/0010-440X(80)90017-6
  9. A. D. Anastopoulos and R. A. Barkley, "Biological factors in attention deficit-hyperactivity disorder," Behavior Therapist, Vol.11, No.3, pp.47-53, 1988.
  10. H. C. Lou, L. Henriksen, P. Bruhn, H. Børner, and J. B. Nielsen, "Striatal dysfunction in attention deficit and hyperkinetic disorder," Archives of Neurology, Vol.46, No.1, pp.48-52, 1989. https://doi.org/10.1001/archneur.1989.00520370050018
  11. J. Diamond and A. Matteson, "Attention-deficit/hyperactivity disorders. Child and Adolescent Psychiatry," St Louis, Mosby, pp.69-83, 1997.
  12. Chandan J. Vaidya and Melanie Stollstorff, "Cognitive neuroscience of attention deficit hyperactivity disorder: current status and working hypotheses," Developmental disabilities research reviews, Vol.14, No.4, pp.261-267, 2008. https://doi.org/10.1002/ddrr.40
  13. 강봉균, 강경윤, 권오주, 김경태, 김대수, 김선정, 김인범, 김종남, 민철기, 박병운, 박중진, 백자현, 서민아, 서정석, 성기욱, 신기순, 윤봉준, 이원택, 전창진, 정설희, 정연두, 조근호, 신경과학: 뇌의 탐구 제 3판, 바이오메딕북, 서울, p.644, 2009.
  14. 정준기, 이명철, 핵의학 제 3 판, 고려의학, 서울, p.453, 2008.
  15. 조장희, ADHD 성향의 학습부진학생의 뇌영상 분석, 한국교육과정평가원, 연구보고 CRE 2013-2-2, 2012.
  16. Alan J. Zametkin, Laura L. Liebenauer, Glinda A. Fitzgerald, Anna C. King, Darian V. Minkunas, Peter Herscovitch, Yamada, Emily M. Cohen, and M. Robert, "Brain metabolism in teenagers with attention-deficit hyperactivity disorder," Archives of General Psychiatry, Vol.50, No.5, p.333, 1993. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1993.01820170011002
  17. A. Vance, T. J. Silk, M. Casey, N. J. Rinehart, J. L. Bradshaw, M. A. Bellgrove, and R. Cunnington, "Right parietal dysfunction in children with attention deficit hyperactivity disorder, combined type: a functional MRI study," Molecular psychiatry, Vol.12, No.9, pp.826-832, 2007. https://doi.org/10.1038/sj.mp.4001999
  18. M. Semrud-Clikeman, P. A. Filipek, J. Biederman, R Steingard, D. Kennedy, P. Renshaw, and K. Bekken, "Attention-deficit hyperactivity disorder: magnetic resonance imaging morphometric analysis of the corpus callosum," Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, Vol.33, No.6, pp.875-881, 1994. https://doi.org/10.1097/00004583-199407000-00014
  19. M. D. Rapport, K. M. Chung, G. Shore, C. B. Denney, and P. Isaacs, "Upgrading the science and technology of assessment and diagnosis: Laboratory and clinic-based assessment of children with ADHD," Journal of clinical child psychology, Vol.29, No.4, pp.555-568, 2000. https://doi.org/10.1207/S15374424JCCP2904_8
  20. Russel A. Barkley, Attention-Deficit Hyperactivity Disorder, New York, Guilford Press, 1998.
  21. R. Tannock, "Attention deficit hyperactivity disorder: advances in cognitive, neurobiological, and genetic research," Journal of child psychology and psychiatry, Vol.39, No.1, pp.65-99, 1998. https://doi.org/10.1017/S0021963097001777
  22. 박성옥, 권수일, "통계적 파라미터지도 작성법(SPM)을 이용한 남여별 ADHD 환자의 뇌 SPECT 영상비교분석", 방사선기술과학, 제27권, 제3호, pp.31-41, 2004.
  23. 조현상, 이연희, 김기현, 유상우, 이희상, 유계준, "정신분열병의 신경심리학적 기능과 증상 차원", 대한정신약물학회지, 제9권, 제2호, pp.169-177, 1998.
  24. 김연희, 김성용, 김형일, 홍인기, Parrish, T. B., 서정환, 김현기, "언어 자극의 종류에 따른 뇌 신경망 및 편측화: 기능적 뇌 자기공명영상 연구", 대한재활의학회지, 제24권, 제3호, pp.594-602, 2000.