Abstract
A photograph used in a film poster summarizes the story of the film that lasts for around two hours. The image must contain a picture that represents the story and text including the title, with various design elements composed in a harmonious way. However, given that a photograph is the most noticeable element in a film poster, this study aims to examine the function, role, and types of a film poster and analyze poster photographs. Currently, there are companies specialized in photography for film posters, but sometimes recognized photographers are commissioned to take a photograph that will be used for a film poster. Hein-kuhn Oh actively produced such photographs in the early and mid-2000s, and this study deals with 'how the photographs recreate the content of the films' focused on three selected photographs taken by him. Also, There were commonalities found between the tree photographs and Oh's personal portrait photographs, which were then analyzed from the photographic aesthetic point of view. The three selected works are: , , and .
영화포스터 사진은 2시간 남짓 긴 시간동안 이어지는 영화의 내용을 축약한 한 장의 이미지다. 한 장의 이미지 속에는 영화의 내용을 알리거나 상징적으로 드러내는 사진 혹은 그림과 함께 영화제목이나 각종 카피도 표기되어, 이 모든 것을 담으려면 여러 가지 디자인 요소들이 조화롭게 구성되어야 한다. 하지만 영화포스터에서 가장 눈에 띄는 것은 사진이라 본고는 영화포스터의 기능, 역할, 유형을 알아본 뒤 포스터 사진 분석을 시도한 연구이다. 현재 영화포스터 사진제작은 전문회사가 따로 있지만 사진계에서 이미 인정받은 사진가에게 촬영을 의뢰하기도 한다. 오형근은 2000년대 초 중반 영화포스터 사진을 활발히 제작한 사진가로, 본고에서는 그의 작품 3편을 선정한 후 '영화 내용이 포스터 사진에 어떻게 재현되고 있는가'를 다루었다. 또 3편의 작품에 오형근 개인 초상사진 작업 형태와 비슷한 부분이 발견되어, 어떤 공통점이 있는지 사진미학적 관점에서 해석을 시도하였다. 3편의 작품은 <조용한 가족(1998)>, <장화, 홍련(2003)>, <스캔들-조선남녀상열지사(2003)>이다.