A Study on Improvements of the Information Security Department via the Curriculum Analysis

국내 정보보호학과의 교육과정 분석을 통한 개선방안 연구

  • 임원규 (성균관대학교 교과교육학과 컴퓨터교육전공) ;
  • 안성진 (성균관대학교 교과교육학과)
  • Received : 2014.09.01
  • Accepted : 2014.11.15
  • Published : 2014.11.30

Abstract

Accidents for information disclosure occurred in a steady increase, so many information security department has been established recently. But there was a lack of differentiation between department of IT department and they cannot train appropriate students for companies. This research examined the Workforce framework and competencies, the related research for improving information security curriculum. And then this research analyzed status and characteristics of the curriculum to the information security department, based on the Workforce framework and competencies presented by NICE. The result of the research confirmed that the current curriculum mainly consists of courses dealing with development of products that secure information, so the curriculum is needed to improve by focusing on workforce framework competencies. The result will be utilized as fundamental research for improving the curriculum of information security major in the future.

최근 사이버테러 및 개인정보유출 등의 정보보안관련 이슈가 대두됨에 따라 정보보호 인력 양성을 위해 많은 정보보호관련 학과가 신설되고 있다. 하지만 컴퓨터공학 등의 기존 IT 학과와의 차별성이 부족하고 실제 현장에서 원하는 인재를 양성하지 못하고 있는 실정이다. 이러한 문제를 개선하기 위해 정보보호 직무체계와 각 직무에 필요한 역량 및 기술들을 제시한 기존의 연구를 조사했다. 그리고 미국의 NICE에서 제시된 역량을 중심으로 국내 대학 정보보호관련 학과의 교육과정을 분석했다. 그 결과 정보보호 제품을 개발하는 분야를 위주로 교육과정이 편성되어 있는 것을 확인했고 교육과정이 정보보호 직무체계별 역량을 중심으로 개선할 필요가 있었다. 이 결과를 통해 이후 정보보호 학과의 교육과정 개선을 위한 기초 연구로 활용되고자 한다.

Keywords