A study on India's CMC(Computer Masti Curriculum) based on Bruner's educational theories

브루너의 이론에 근거한 인도의 정보교육과정 고찰

  • Received : 2014.08.29
  • Accepted : 2014.11.17
  • Published : 2014.11.30

Abstract

Following the announcement made in 2007of the information education curriculum for high schools, India followed through with a similar announcement in June 2013 for an elementary school curriculum to be linked with that of the high schools. As a characteristic feature of India's educational curriculum, the structure is "helical" in nature, while interaction between teachers and students is emphasized as a key method for education. During the past few years India has revised its educational curriculum based on Bruner's 'Structure of Knowledge,' which has changed the paradigm of the nation's educational curriculum. This study analyzed India's educational curriculum that aims at a helical structure and, at the same time, emphasizes 'narrative' thinking in schools. The goal of this study is to discover possible suggestions or implications for Korea's information education curriculum by analyzing India's education that concurrently seeks to employ 'Structure of Knowledge' and 'Narrative' theories in a single educational curriculum.

인도는 2007년 고등학교의 정보교과 교육과정을 발표한 이후, 고등학교와 연계된 교육을 위해 2013년 6월 초등학교 수준의 교육과정을 발표하였다. 인도 교육과정 중 특징적인 것은 교육과정의 구조는 나선형을 지향하지만, 교육 방법은 교사와 학생의 상호작용을 강조하고 있다. 교육과정의 패러다임을 바꾼 브루너의 '지식의 구조'에 근간하여 교육과정을 개정하였다. 본 연구는 나선형 교육과정을 지향하면서, 교육의 현장에서는 '내러티브적' 사고를 강조한 인도의 교육과정을 분석하였다. 본 연구는 하나의 교육과정에서 '지식구조론'과 '내러티브' 이론을 동시에 표현한 인도 교육과정 분석을 통해 우리나라 정보교과 교육과정에 대한 교육적 함의를 제시하고자 하였다.

Keywords