Korean Journal of Heritage: History & Science (헤리티지:역사와 과학)
- Volume 46 Issue 1
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- Pages.318-345
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- 2013
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- 3022-8085(pISSN)
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Studies on the Spacial Compositions and the Characteristics of the Alter System at Daebodan in the Changdeok Palace
창덕궁 대보단(大報壇)의 공간구성과 단제(壇制) 특성에 관한 고찰
- Jung, Woo Jin (Graduate School, Korea University) ;
- Sim, Woo Kyung (Landscape Architecture Program, Korea University)
- Received : 2012.12.27
- Accepted : 2013.02.28
- Published : 2013.03.30
Abstract
This study was carried out with a focus on the factor on the periodical space organization of Daebodan (大報壇: the altar of great recompense) in Changdeok Palace, which is significant in terms of political history in the late Chosun Dynasty, and consider the factors in the formation of the structural system through historical records and drawings. Daebodan has the ideology of righteousness to the Ming Dynasty which the hierarchy of the Joseon Dynasty. who felt the crisis of the domination order, imposed as a solution after the Manchu war of 1636. In addition, Daebodan was built by complex factors that entailed the self-esteem of the 'Joseon Centralism Ideology (朝鮮中華)' and the desire of the sacrificial rituals for Heaven that were imminent to the kings of Joseon. Superficially, Daebodan has the spatial organization of the Sajik (社稷) Altar and the placement of an annex building, but had the applied placement due to limited topography and access to the backyard. Furthermore, the lateral structure of Daebodan multiply accepted various factors of the nine step's stairs, the hight of five cheok (尺), the circumstance of two floors that were showed in the altar and platform with small fences and an imperial order including the internal form of Hwangjangbang (黃帳房). Moreover, the name of the alter came from 'the Jiaote Sheng Book of Rites(禮記 郊特牲)' representing 'the suburban sacrifice ritual for Heaven (郊天)', and it was built by not only combining the system of the Sajik Altar in the Joseon Dynasty and China but also avoiding 'excessive etiquette (僭禮).' The point is a remarkable feature shown by the structural system of Daebodan. Thus, it is considered that the 'Notion of Confucian-Cultural Succession (中華繼承意識)' and the desire of the sacrificial rituals for Heaven were expressed by the structure and form of altar. This study examined the process of the creation, expansion, decline and disposal of Daebodan in a chronological order, and found that the ruling ideology of the governing elite by the political and cultural background of the era at each transitional point was reflected in the spatial formation of the altar. On the other hand, as a result of performing a field survey to find the location in accordance with Daebodan in drawing materials, there remains items such as worked stones from Daebodan, precast pavers and fragments of proof tile discovered in the surrounding of tora vine (Actinidia arguta) which is a natural monument of Changdeok Palace. As such, verification through future excavation and investigation is required.
본 연구는 고문헌 및 도상자료의 분석을 통하여 조선 후기 정치사에 큰 비중을 점유하고 있는 창덕궁 대보단의 시대별 공간구성을 조명하고 단제(壇制) 형성에 이입된 요소를 고찰할 목적으로 수행되었다. 대보단에는 병자호란 이후 지배질서의 위기를 느낀 조선의 지배층이 타개책으로 내세운 존명의리의 이념적 장치가 녹아들어 있으며, 조선중화의식의 자부심과 역대 임금에게 내재된 제천의 욕구가 맞물려 있는 등 복합적 요인이 한데 얽혀 조적(組積)되어 있었다. 표면적으로 대보단은 사직단의 구성요소와 부속건물의 배치를 그대로 가져오되 지형의 제약과 후원의 출입 제한으로 인해 변통한 배치를 보이고 있었으나, 입면적 구조에서 9급의 계단, 5척의 단고(壇高), 단유(壇?)에 나타난 2성(成)의 정황 그리고 황장방 내부의 형태 등 황명제의 다양한 요소가 복합적으로 수용되었다. 또한 "예기 교특생"에서 따왔다는 단명(壇名)은 다분히 교천(郊天)을 상징하고 있었으며, 중국과 조선의 사직단의 제도를 적절히 조합하여 참례(僭禮)의 혐의를 피하여 건립되었다. 이러한 점은 대보단의 단제에서 두드러지게 나타난 특징으로서 중화계승의식과 역대 임금에게 내재된 제천의 욕구가 제단의 구조와 형식을 통해 표출된 것으로 판단된다. 본 연구에서는 대보단의 창건, 확장, 쇠퇴, 훼철의 과정을 편년적 방법으로 살펴보았는데, 각 변천의 기점에서 당대의 정치 문화적 배경에 따른 조선 통치엘리트 집단의 지배이데올로기가 제단의 공간형식에 투영되어 있음을 알 수 있었다. 한편 도상자료에 나타난 대보단에 조응되는 위치를 찾아 현장조사를 실시한 결과 창덕궁 천연기념물 다래나무 주변에서 대보단의 석재, 전돌과 와편 등의 유구가 발견되어 향후 발굴조사를 통한 확인이 요구된다.
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