A Study on Hotel CRM(Customer Relationship Management) using Big Data and Security

빅 데이터를 이용한 호텔기업 CRM 및 보안에 관한 연구

  • 공효순 (남서울대학교 호텔경영학과) ;
  • 송은지 (남서울대학교 컴퓨터학과)
  • Received : 2013.08.26
  • Accepted : 2013.09.10
  • Published : 2013.09.30

Abstract

Customer is the base factor of income for some corporations, so that effective CRM (Customer Relationship Management) is very important to develop the business. In order to use CRM efficiently, we should figure out customers' demands and provide services or products that the customers want. However, it is getting difficult to comprehend customers' demands because they have complicated form and getting more diverse. Recently, social media like Twitter and Facebook let customers to express their demands, and using big data is a very effective method for efficient CRM. This research suggests how to utilize big data for hotel CRM, which considers customer itself as asset of business. In addition, we discuss security problems of big data service and propose the solution for that.

기업에 있어 고객은 수입의 원천으로 기업의 발전을 위해서는 효과적인 고객관계관리(CRM: Customer Relationship Management)가 매우 중요하다. 이를 위해서는 고객의 요구를 파악하고 실제 고객이 필요로 하는 제품이나 서비스를 제공해야 한다. 그러나 점점 고객의 요구가 다양해지고 복합적인 형태를 갖게 되어 이를 파악하는 것이 어려워지고 있다. 최근 스마트 폰의 출현과 트위터, 페이스북과 같은 SNS의 발달로 실시간으로 다양한 고객의 목소리가 증가하고 있는 가운데 효율적인 CRM을 위해 이러한 빅 데이터를 이용 하는 것이 매우 효율적인 방법으로 부상하고 있다. 본 연구에서는 고객자체가 기업의 자산이며 서비스 산업의 대표라 할 수 있는 호텔기업의 CRM을 위해 빅 데이터를 활용하는 방법을 제안한다. 또한 빅 데이터 서비스를 이용하는데 있어 보안에 대한 문제점을 논의하고 대책을 강구한다.

Keywords

References

  1. 박태훈외, "CRM 몰입과 조직문화가 CRM 성과에 미치는 영향", 한국마케팅학회 논문지 제10권 2호 pp.31-70,2008.
  2. 함유근,채승병,"빅데이터,경영을 바꾸다", 삼성경제연구소,2012.8.
  3. 민보영 "호텔기업의 고객관리를 위한 전략적 CRM 연구", 한국관광학회 논문지 제17호 pp.211-236, 2002.
  4. 정교일외, "빅데이터와 정보보안", 한국정보기술학회 논문지 vol.10, no.3 pp.17-22, 2012.
  5. 원유석,"호텔서비스 마케팅",대왕사,2008.
  6. 우찬복,"호텔기업에서 고객중심의 gCRM모델 적용방안에 관한 연구",한국관광학회 논문지 제30권 제1호,pp91-108, 2006.
  7. James Manyika, "Big Data: The next frontier for innovation, competition, and productivity", McKinsey Global Institute Report, May 2011.
  8. 최병정외, "빅 데이터 시대의 CRM을 위한 데이터 분석", Entrue Journal of Information Technology Vol.11. No.1, pp.19-27, 2012.
  9. 최광선, "소셜 빅데이터 분석 서비스", 한국지능정보시스템학회 춘계학술대회 논문집 pp59-75, 2012
  10. 송은지외,"소셜 빅데이터를 이용한 CRM에 관한 연구",한국디지털콘텐츠학회 2012 추계학술대회논문집,2012.12
  11. 고석면,"관광호텔업의 고객만족도 측정을 위한 고객제안카드 모델개발에 관한 연구", 관광경영학회 논문지, 제23권 pp.21-49 .
  12. S. Abduljalil, and D.K. Kang "legacy of Smart Device, Social Network and Ubiquitous E-class System", International Journal of KIMICS(JICCE), vol.9, no.1, 2011.