DOI QR코드

DOI QR Code

컴퓨터 네트워크 교과목 수업과 CCNA 인증을 위한 교수학습 개발에 관한 사례 연구

A Case Study on the Development of Learning-Instruction for Computer Network Courses and CCNA Certification

  • 김노환 (경동대학교 정보보안학과)
  • Kim, No-Whan (Dept. of Cyber Security of Information, Kyungdong University)
  • 투고 : 2013.08.27
  • 심사 : 2013.09.27
  • 발행 : 2013.11.29

초록

본 논문은 국내 대학 컴퓨터관련 학과의 학생들이 갖추어야할 지식 중 컴퓨터 네트워크 분야의 기본 교과목인 컴퓨터 네트워크의 내실 있는 수업을 위하여, 관련 인증의 검정요강, 국내 대학에서 강의중인 교재와 강의계획서의 내용들을 분석한 후 컴퓨터 네트워크 교과목수업이 효과적으로 이루어질 수 있도록 수업내용을 체계화하였다. 또한 컴퓨터 네트워크 분야는 이론도 중요하지만 실습이 더욱 중요한 만큼 컴퓨터 네트워크 관련 국내외 인증의 실기시험용 시뮬레이터들도 분석하여 실습이 병행될 수 있도록 적용한 새로운 교수학습 개발에 관한 사례를 제안하였다. 본 논문에서 제안하는 컴퓨터 네트워크 교과목의 교수학습 사례연구는 강의와 실습의 두 가지 트랙을 기반으로 주차별로 핵심영역, 핵심요소, 교육목표, 강의 및 실습의 주제 및 도구 등을 포함하고 있으므로, 교수자에게는 좋은 교수방안이 될 것이며 학생에게는 네트워크 분야의 입문자격증인 CCNA 인증을 용이하게 할 수 있는 동기부여로 우수한 학습 결과의 성취를 기대할 수 있다.

This study critically review the textbooks and the syllabus of computer network courses currently used at universities, and the specifications of the certifications concerned to provide the students with the competitive and optimized course contents. Considering the vitality of the practicum in the computer network courses, we also suggest a new learning-instruction case study that focuses on the practice by analyzing the computer network practice test simulators which are certified nationally and the internationally. The proposed learning-instruction case study for computer network courses includes the weekly core lessons and contents, study goals and key points, the practice theme, handy tools based on two track of lecture and practice. Therefore it is expected to be a quite resourceful and practical teaching plan for the teacher, and a highly achievement of learning outcomes through motivation which can facilitate CCNA certification enrolling in the field of network aspect for the learner.

키워드

참고문헌

  1. M.S. Lim and K.M. Kim, "Design and Implementation of a Component-based Simulator for the Virtual Laboratory of Computer Networks", Journal of KSS, Vol.12, No.1, pp. 1-10, 2003
  2. D.W. Seo, "The Design and Implementation of Problem Based Learning for Computer Network", Journal of KSEE, Vol.12, No.1, pp. 17-23, 2009. https://doi.org/10.18108/jeer.2009.12.1.17
  3. D.H. Kim, J.S. Chung. H.J. Park. K.W. Jung, " Design and Implementation of Educational Embedded Network System", Journal of KSCI Vol.4, No.10, Oct 2009.
  4. S.E. Kim and M.H. Lee, "A Study on the Learning -Instruction Model for Information Literacy for College Students", Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, Vol.17, No.2, pp. 177-200, 2006
  5. J.Y. Lee and D.Y. Jeong, "A study on the Development of Evaluation Model for Undergraduate Students' Information Literacy", Journal of KSIM, Vol.22, No.4, pp. 39-59, 2005
  6. http://www.q-net.or.kr/crf005.do?id=crf00503&jmCd=6892&gSite=Q&gId=
  7. http://www.icqa.or.kr/advice/network01.aspx
  8. http://m.ddaily.co.kr/view.php?uid=97107
  9. http://www.cisco.com/en/US/hmpgs/index.html
  10. N.W. Kim, "Comprehensive Review for the Information Security Specialist Certifications", Journal of the Dongu College, Vol.24, pp. 295-102, 2012
  11. K.Y. Choi, "The syllabus and certificated program of Cisco Systems", KIPS review, Vol.9, No.5, pp.97-309, 2002
  12. http://book.naver.com/bookdb/book_detail.nhn?bid=3966478
  13. G.D. Park, J.S. Chung, K.W. Jung, "Implementation of Embedded Educational Router System", Journal of KSCI Vol.18, No.5, May 2013. https://doi.org/10.9708/jksci.2013.18.5.009
  14. S.B. Im, H.S. Kim, Y.H. Oh, "An Effective addressing assignment method and Its Routing Algorithm in Smart Grid Environments", Journal of KSCI Vol.17, No.10, Oct 2012.. https://doi.org/10.9708/jksci/2012.17.10.089

피인용 문헌

  1. IT 유창성과 컴퓨팅적 사고 개념을 이용한 대학 정보교양 교육에 관한 실증적 연구 vol.19, pp.2, 2013, https://doi.org/10.9708/jksci.2014.19.2.263
  2. 군계약 IT융복합학과를 위한 특성화 교과목 및 교육과정 개발 vol.19, pp.5, 2013, https://doi.org/10.9708/jksci.2014.19.5.129