Abstract
Drivers need lots of information when they drive on the highway, however it is necessary and important to be provided information which is appropriate formation. In order to offer the suitable information, adequate size, quantity, and frequency of provided information are required for the drivers. To evaluate propriety of the expressed message of VMS that provides real-time traffic conditions, first of all, the amount of message about legibility distance and viewing should be estimated. In this research, drivers' characteristics of VMS message design were also reviewed to enhance the efficiency of VMS. And legibility distance, the amount of viewing information, and ratio of viewing information were analyzed on the currently operating VMS. The results of this study proposed that the appropriate size, quantity, and frequency were concluded by the legibility and memory of message on the real driving conditions. Consequently, these design methods of VMS could be expected to improve the transmitting capability of highway information to drivers.
도로에서 운전자에게 제공되는 정보는 여러 가지이지만, 기본적으로는 필요한 정보를 적절한 형태로 정보를 제공하는 것이 중요하다. 이를 위해서는 운전 환경에 맞게 적절한 규격에 적절한 양과 빈도로 운전자에게 제공할 필요가 있다. 운전자에게 도로 교통 상황을 실시간으로 알려주는 문자식 도로전광표지(VMS)에서 표출하는 메시지의 적정성을 따지기 위해서는 제공되는 메시지에 대한 시각적 판독 거리와 인지하는 정보량이 어느 정도인지를 먼저 파악해야 한다. 이를 위해 지능형 교통시스템의 주요 정보 제공 시설인 VMS의 메시지 설계에서 운전자의 인지 특성과 관련된 사항들을 살펴본 후, 현재 도로에 설치되어 운영 중인 VMS에 대한 운전자의 인지 거리와 판독 거리, 인지 정보량과 정보 인지율 등을 실험 연구를 통하여 살펴보았다. 이러한 실험 결과는 실제 주행 환경에서 운전자가 메시지를 판독하고 해당 정보를 기억하는 수준을 바탕으로 한 것이어서 VMS의 메시지 설계에 보다 현실적인 도움을 줄 수 있을 것으로 보인다.