초록
본 연구는 재한 중국인 유학생들의 케이팝 콘텐츠 수용동기를 측정하고, 케이팝 콘텐츠 수용동기가 수용 행태와 어떠한 관계가 있는지 살펴보고자 하였다. 연구결과, 재한 중국인 유학생들의 케이팝 콘텐츠 수용동기는 4가지 요인으로 "스타의 매력", "정신적 휴식", "경험적 인식", 그리고 "문화적 근접성"으로 나타났다. 재한 중국인 유학생들의 케이팝 콘텐츠 수용량에 가장 영향을 많이 미치는 수용동기는 "스타의 매력"과 "정신적 휴식"으로 나타났다. 재한 중국인 유학생들의 케이팝 수용행태는 케이팝 수용량과 수용능동성 그리고 선호 유형에 의해 형성되고 있는 것으로 나타났다. 수용능동성에 있어서는 케이팝 스타의 매력이 재한 중국인 유학생들의 수용능동성에 가장 큰 영향을 미치고 있는 것을 발견할 수 있다.
The purpose of this study is to investigate the relationship between the motivation of Chinese students' reception and its patterns on K-Pop in Korea. As a result of this study there are four categories of motivation on Chinese Students' reception of K-Pop such as 'K-Pop Star's Charisma', 'Mental Relaxation', 'the Liking Principle' and 'Generalized Cultural Proximity'. The factors of 'K-Pop Star's Charisma' and 'Mental Relaxation' affected mostly the amount of reception of K-Pop. The patterns of reception are made by the amount of reception, the activeness of reception and the preference type of reception. In terms of the activeness of reception, the factors of 'K-Pop Star's Charisma' affected mostly the activeness of reception.