References
- 교육과학기술부 (2008). 교원자격검정 실무편람, 교육과학기술부.(Ministry of Education, Science and Technology (2008). Practical manual of teacher certification, Ministry of Education and Science Technology.)
- 강경희 (2009). 중등 과학 예비교사들이 교육실습에서 겪는 어려움 분석, 한국과학교육학회지 29(5), 580-591.(Kang, K. H. (2009). Analysis of Difficulties Experienced by Pre-service Secondary Science Teachers in Student- Teacher Practice, J Korea Assoc. Sci. Edu. 29(5), 580-591.)
- 강현영, 고은성, 김태순, 조완영, 이경화, 이동환 (2011). 좋은 수학수업을 위해 수학교사에게 필요한 역량과 교사교육에 대한 현직교사의 인식조사, 학교수학 13(4), 633-649.(Kang, H. Y., Ko, E. S., Kim, T. S., Cho, W. Y., Lee, K. H., & Lee, D. H. (2011). Mathematics Teachers' Perspectives on Competencies for Good Teaching and Perspective Teacher Education, School Mathematics 13(4), 633-649.)
- 권성룡 (2011). 수학 수업 준비과정에서 실습 지도교사의 지도 활동 고찰, 한국초등수학교육학회지 15(2), 333-359.(Kwon, S. (2011). An Investigation on the Teaching Activities of Guidance Teachers in Planning a Mathematics Lesson in Teaching Practicum by Student Teachers, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 15(2), 333-359.)
- 김진, 채정현 (1997). 가정과 교육실습에 대한 가정과 교사와 교수의 인식, 한국가정과교육학회지 9(2), 87-100.(Kim, J. & Chae, J. H. (1997). Perceptions of Home Economics Teachers and Teacher Educators Regarding Home Economics Student Teaching Practice, Journal of Korean Home Economics Education Association 9(2), 87-100.)
- 김헌수, 이난 (2008). 교육실습의 이론과 실제, 서울: 태영출판사.(Kim, H. S. & Lee, N. (2008). Theory and Practice of Teaching Practice, Seoul: Taeyoung Publisher.)
- 김현숙 (1999). 교육실습 협력교사의 자질과 필수요건, 사회과교육 32, 371-392.(Kim, H. S. (1999). Qualities and Essential Components for Effective Cooperating Teachers, Social Studies Education 32, 371-392.)
- 남윤석 (2005). 교육실습 과정에서 변화되는 초등예비교사의 수학 교수학적 내용 지식에 관한 사례연구, 석사학위 논문, 한국교원대학교.(Nam, Y. S. (2005). A Case Study on Elementary Pre-service Teachers' Pedagogical Content Knowledge of Mathematics that Changes in the Course of Student Teaching, Master's thesis, KNUE.)
- 남윤석, 전평국 (2006). 교육실습 과정에서 배우는 초등 예비교사의 수학 교수학적 내용 지식에 관한 사례연구, 수학교육 45(1), 75-96(Nam, Y. S. & Jeon, P. K. (2006). A Case Study on Elementary Pre-service Teachers' Pedagogical Content Knowledge of Mathematics that Learned in the Course of Student Teaching, The Mathematical Education 45(1), 75-96.)
- 문효영, 권성룡 (2010). 교육실습에서의 수학 수업이 초등예비교사의 수학에 관한 신념에 미치는 영향, 한국 초등수학교육학회지 14(2), 487-521.(Mun, H. Y. & Kwon, S. (2010). The Effect of Mathematics Teaching Experience during the Teaching Practicum on Pre-service Elementary Teachers' Beliefs about Mathematics, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 14(2), 487-521.)
- 박만구, 김진호 (2006). 학습자 중심의 수학 수업에서 교사의 발문 분석, 한국학교수학회논문집 9(4), 425-457.(Park, M. & Kim, J. (2006). An Analysis on a Teacher's Questioning in the Learner-Centered Mathematics Lessons, Journal of the Korean School Mathematics Society 9(4), 425-457.)
- 박만구, 안희진, 남미선 (2005). 초등학교 초임교사들이 수학수업에서 겪는 어려움, 한국학교수학회논문집 8(2), 291-314.(Park, M., Ahn, H., & Nam, M. (2005). The Difficulties Experienced by the Novice Elementary School Teachers in the Mathematics Classes, Journal of the Korean School Mathematics Society 8(2), 291-314.)
- 박은숙 (2000). 중등학교 가정과 교육실습 실태 및 교육 실습 만족도에 영향을 미치는 요인, 한국가정과교육학회지 12(3), 129-143.(Park, E. S. (2000). The Survey of Teaching Practice and the Factors of Satisfaction on Teaching Practice in Home Economics Education, Journal of Korean Home Economics Education Association 12(3), 129-143.)
- 심상길 (2013). 교사의 지식에 대한 중등 초임수학교사들의 인식 분석, 학교수학 15(2), 443-457.(Shim, S. K. (2013). An Analysis on the Perceptions of Beginning Secondary Mathematics Teachers about Teacher Knowledge, School Mathematics 15(2), 443-457.)
- 심상길, 윤혜순 (2012). 마이크로티칭에서 수학 예비교사들의 수업 행동과 변화에 대한 연구, 수학교육 51(2),131-144.(Shim, S. K. & Yun, H. S. (2012). A Study on Mathematics Pre-service Teachers' Teaching Behaviors and Changes in Microteaching, The Mathematical Education 51(2), 131-144.) https://doi.org/10.7468/mathedu.2012.51.2.131
- 윤혜경, 심재규, 박승재 (1997). 물리교육 전공 학생들의 교육실습 과정 사례 연구, 한국과학교육학회지 17(3), 289-299.(Yoon, H. G., Shim, J. G., & Pak, S. J. (1997). A Case Study on the Process of Practicum of Student Teachers Majoring in Physics Education, J Korea Assoc. Sci. Edu. 17(3), 289-299.)
- 최승현 (2007). 교육과정 개정에 따른 수학과 내용 교수 지식(PCK) 연구, 연구보고 RRI 2007-3-2, 한국교육과정평가원.(Choe, S. H. (2007). The Research on Pedagogical Content Knowledge in Mathematics Teaching, RRI 2007-3-2, Korea Institute of Curriculum & Evaluation.)
- 한상효, 유평수 (2003). 교육실습의 이론과 실제, 서울: 교육과학사.(Han, S. H. & Yoo, P. S. (2003). Theory and Practice of Teaching Practice, Seoul: Kyoyookkwahaksa.)
- NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.
Cited by
- 학교현장실습을 통한 예비수학교사들의 수업능력 변화에 대한 연구 vol.30, pp.3, 2013, https://doi.org/10.14477/jhm.2017.30.3.163
- 예비수학교사들의 디자인 사고(Design Thinking) 기반 교육실습 활동 경험 분석 vol.34, pp.3, 2020, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.3.235