References
- 권미선, 방정숙 (2009). 좋은 수학 수업에 대한 초등 교사의 인식 조사, 수학교육논문집 23(2), 231-253.(Kwon, M. & Pang, J. (2009). Good mathematics instruction: Hearing teachers' voices, Communications of Mathematics Education 23(2), 231-253.)
- 나귀수 (2008). 초등학교 예비교사들의 수학 수업 관점에 대한 연구 -예비교사들의 수업 논평 비교를 중심으로, 학교수학 10(2), 279-296.(Na, G. S. (2008). Examining the prospective elementary teachers' perspectives on mathematics class - Focused on the comparison of the comments on the mathematics class, School Mathematics 10(2), 279-296.)
- 방정숙 (2011). 예비 교사의 초등 수학 수업 분석과 인식, 한국초등수학교육학회지 15(2), 221-246.(Pang, J. (2011). Prospective teachers' analysis and conception of elementary mathematics instruction, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 15(2) 221-246.)
- 방정숙, 권미선, 김정원 (2012). 초등학교 우수 수업 동영상에 나타난 좋은 수학 수업의 특징 분석, 한국초등수학교육학회지 16(3) 403-426.(Pang, J., Kwon, M. & Kim, J. (2012). An Analysis of the Characteristics of Effective Mathematics Instruction in the Elementary School, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 16(3) 403-426.)
- 심상길, 윤혜순 (2012). 마이크로티칭에서 수학 예비교사들의 수업 행동과 변화에 대한 연구, 수학교육 51(2),131-144.(Shim, S. & Yun, H. S. (2012). A Study on Mathematics Pre-service Teachers' Teaching Behaviors and Changes in Microteaching, The Mathematics Education 51(2), 131-144.) https://doi.org/10.7468/mathedu.2012.51.2.131
- 이금선, 강옥기 (2008). 수학교사의 전문성 신장을 위한 수업 반성에 대한 준거 제안, 학교수학 10(2),199-222.(Lee, K. S. & Kang, O. K. (2008). A Study on the Establishment of the Criteria for Teaching Reflection for the Professional Enhancement of Mathematics Teachers, School Mathematics 10(2), 199-222.)
- 이봉주 (2008). 중등수학 예비교사 수업장학 실태 및 요구 조사 연구, 한국학교수학회논문집 11(1), 1-18.(Lee, B. (2008). A preliminary study for the supervision of pre-service mathematics teachers, Journal of the Korean School Mathematics Society 11(1), 1-18.)
- 임찬빈, 이화진, 최승현, 오은순, 이경언, 이수정, 노은희, 권순달 (2006). 수업 평가 기준 개발 연구(III): 일반기 준 및 교과(국어, 수학, 기술․;가정, 음악, 초등)기준 상세화, 서울: 한국교육과정평가원. 연구보고 RRI 2006-3.
- 황혜정 (2010a). 교과 내용 지식(SMK)에 초점을 둔 수학 수업 평가 기준 고찰, 한국학교수학회논문집, 13(1), 45-67.(Hwang, H. J. (2010a). The study on the investigation of the mathematics teaching evaluation standards focused on SMK, Journal of the Korean School Mathematics Society 13(1), 45-67.)
- 황혜정 (2010b). 수업 상황에 관한 교사 지식의 평가 요소 탐색, 한국학교수학회논문집, 13(3), 397-413.(Hwang, H. J. (2010b). The study on the investigation of the mathematics teaching evaluation standards focused on teaching context, Journal of the Korean School Mathematics Society 13(3), 397-413.)
- 황혜정 (2010c). 교사의 학습자 이해 지식에 초점을 둔 수학 수업 평가 요소 탐색, 한국학교수학회논문집 13(4), 569-594.(Hwang, H. J. (2010c). The Study on the Investigation of the Mathematics Teaching Evaluation Standards Focused on Understanding of Learners, Journal of the Korean School Mathematics Society 13(4), 569-594.)
- 황혜정 (2011). 수학 교과에서의 교사 지식에 기초한 반 성적 수업 평가에 관한 연구. 한국학교수학회논문집 14(2), 123-142.(Hwang, H. J. (2011). A study on the reflective teaching evaluation based on teacher knowledge in school mathematics, Journal of the Korean School Mathematics Society 14(2), 123-142.)
- 황혜정 (2012). 수학 수업에서 요구되는 교사 지식에 대한 평가 기준 재탐색, 수학교육논문집 26(1), 109-135.(Hwang, H. J. (2012). The Study on the Investigation of the Evaluation Standards for Mathematics Teaching Focused on Teacher's Knowledge, Communications of Mathematics Education 26(1), 109-135.)
- Alsawaie, O. N. & Alghazo, I. M. (2010). The effect of video-based approach on prospective teacher's ability to analyze mathematics teaching, Journal of Mathematics Teacher Education 13, 223-241. https://doi.org/10.1007/s10857-009-9138-8
- Fuller, F. F. & Manning, B. A. (1973). Selfconfrontation reviewed: A conceptualization for video playback in teacher education, Review of Educational Research, 43(4), 469-528. https://doi.org/10.3102/00346543043004469
- Santagata, R., Zannoni, C. & Stigler, J. W. (2007). The role of lesson analysis in pre-service teacher education: an emperical investigation of teacher learning from virtual video-based field experience, Journal of Mathematics Teacher Education, 10,123-140. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9029-9
- Seo, J. J. & Kim, T. (2011). 가상 수학수업에 관한 연구- 예비교사들의 수업 평가를 중심으로, Korean J . Math. 19(4), 495-521. https://doi.org/10.11568/kjm.2011.19.4.495
- Sherin, M. G. & van Es, E. A. (2005). Using video to support teachers' ability to interpret classroom interactions, Journal of Technology and Teacher Education, 13(3), 475-491.
- Sherin, M. G. (2001). Developing a professional vision of classroom events. In T. Wood, B. S. Nelson & J. Warfild(eds.), Beyond classical pedagogy: Teaching elementary school mathematics(pp.75-93). Mahwah, NJ: Erlbaum.
- Skyes, G., & Bird, T. (1992). Teacher education and the case idea. In G. Grant(Ed.), Review of research in education(vol.18, pp.457-521). Washington DC: American Educational Research Association.
- Star, J. R. & Strickland, S. K. (2008). Learning observe: using video to improve preservice mathematics teachers' ability to notice, Journal of Mathematics Teacher Education, 11, 107-125. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9063-7
Cited by
- The utilization of cooperative microteaching for pre-service mathematics teachers vol.53, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7468/mathedu.2014.53.3.399
- 국내 수학 교사교육 연구의 동향 분석: 2000년 이후 게재된 한국수학교육학회의 학술지 논문을 중심으로 vol.58, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7468/mathedu.2019.58.1.121