Acknowledgement
Supported by : 한국연구재단
This paper aims to examine how issues related to the heaven-human relation (or nature-culture relation) affected Joseon intellectuals in the eighteenth century by considering Huang Yun Seok as a reference. As a significant indicator, the heaven-human relation issue has traditionally been a critical theme in the history of Confucianism. Since Huang Yun Seok accepted Western Learning based on Zhuxi Learning, he is a good example for examining this issue. Huang's ideas didn't depart too much from Confucianism, but he naturally became interested in Western Learning because of the enthusiastic admiration he had of Ancient Learning since he was a child. Principle-Number was consistent with Ancient Learning and Western Learning, and this was somewhat different from the original notion of numerology. It was used for understanding and explaining astronomical phenomenon. In understanding astronomical phenomenon, Huang used both fact-determined and value-centered approaches. Western astronomy allowed him to make an advance in terms of fact-determined approach while the value-centered approach gave him a portentological perspective on astronomical variation such as solar and lunar eclipses. This indicates one of the ways to keep Zhuxi Learning's identity itself amidst an inflow of new learnings.
이 글은 황윤석(1729-1791)을 사례로 삼아 18세기 조선 지식인들에게서 천인관계 문제가 어떻게 변화해 가고 있었는가를 검토하는 데 목표를 둔다. 천인관계 문제는 유학의 변화를 가늠하는 중요한 지표로서, 전통적으로 유학사의 핵심 주제 가운데 하나로 자리 잡아왔다. 황윤석은 주자학의 바탕 위에서 서학(Western Learning)을 수용한 인물이라는 점에서 이 문제를 검토하기 위한 좋은 사례의 하나이다. 황윤석의 학문은 주자학의 범위를 거의 벗어나지 않았지만, 어려서부터 고학(古學)에 심취했고, 이를 바탕으로 서학(西學)에 관심을 가졌다. 이수(理數)는 고학과 서학을 관통하는 핵심 개념으로서, 종래의 선험적이고 신비적인 진리에서 부분적이나마 경험적이고 실용적인 지식을 함축하는 개념으로 확장되었다. 황윤석은 천문 현상에 대한 이해에서 사실중심적 접근법과 가치중심적 접근법을 병행하였다. 서양 천문학은 그로 하여금 사실중심적 접근법의 측면에서 많은 진전을 이루도록 해 주었지만, 그럼에도 불구하고 그는 가치중심적 접근법을 통해 일 월식을 비롯한 천문의 변리(變異)에 대해 재리논적(災異論的) 관점을 유지할 수 있었다. 사실 가치의 이분법은 당시 주자학이 새로운 지식의 유입에 맞서 스스로의 정체성을 고수하기 위한 방법의 하나였다고 할 수 있다. 그것은 '천도(자연) 인사(인간)' 방향의 간섭을 배제하는 것일 뿐, '인사(인간) 천도(자연)' 방향의 관심까지 부정하는 것은 아니었다. 자연의 감계적 기능을 긍정적으로 강조하는 그가 보기에 천인관계론은 여전히 중요한 논제였다.
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