Issues and Significance of the Li Theory of Nature in the 19th Century

19세기 성리학(性理學)의 쟁점과 그 의미

  • Received : 2013.02.14
  • Accepted : 2013.03.02
  • Published : 2013.03.31

Abstract

Two schools represent the Li theory of nature in the 19th century. They are the Li's superintendence school of Lee Hangno, Ki Jungchin and Lee Jinsang and the Li and Ki's mutual superintendence school of Chun Woo. They share a theoretical concern about the blockage of Ki's free rein. However, their concepts of superintendence are very different. Thus, various disputes arise among them and consequently different solutions are proposed. The Li's superintendence school applies Li's power even in the actual world, which has completely dominated Ki by conferring dynamic power on Li. However, Chun Woo, a representative theorist of Li and Ki's mutual superintendence, accepts only Ki's dynamic power. By denying Li's dynamic power, he argues that there is no other thing than Ki which takes the lead in reality. His solution to block Ki's free rein is to make Ki(mind) a disciple of Li(standard or nature) and to make Ki follow Li's lead.

19세기의 성리학은 화서(華西) 노사(蘆沙) 한주(寒洲)의 주리론(主理論)과 간재(艮齋)의 이기상호주재론(理氣相互主宰論)으로 대별할 수 있다. 이들은 '기(氣)의 자용(自用)을 막는다'는 문제의식을 공유하고 있었다. 그러나 학자들에 따라 '주재(主宰)'의 의미를 다르게 이해함으로써 다양한 논쟁이 야기되고, 결과적으로 '상이(相異)한 해법(解法)'을 제시하게 된 것이었다. 주리론자(主理論者)들은 대체로 '리(理)의 주재'를 '사실적 차원'에까지 확대 적용시키고, 리(理)에 능동성(能動性)을 부여하여 기(氣)를 완전히 제압하게 한다는 해법을 추구하였다. 반면에 간재(艮齋)는 '기(氣)의 능동성'만 인정하고 '리(理)의 능동성'을 부정하였다. 이것은 현실을 주도하는 것은 기(氣)라는 사실을 부정할 수 없다는 뜻이다. 그러면서도 간재(艮齋)는 기(氣)(심(心))를 제자(弟子)로 규정하고, 기(氣)(심(心))에 리(理)(표준(標準), 성(性))를 따라 작위(作爲)해야 한다는 '당위적 과제'를 부여함으로써 '기(氣)(심(心))의 자용(自用)'을 막는다는 해법을 추구하였다.

Keywords