사이버대학생의 모바일자기효능감, 주관적 규범이 모바일웹서비스 수용의도에 미치는 영향 분석

An analysis of the impact of cyber university students' self-efficacy, subjective norms on the behavioral intention to use mobile web service

  • 주영주 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 설현남 (현대인재개발원 교육사업본부) ;
  • 유나연 (이화여자대학교 산학협력단)
  • 투고 : 2012.11.03
  • 심사 : 2013.05.20
  • 발행 : 2013.05.30

초록

본 연구는 모바일자기효능감, 주관적규범이 지각된 유용성과 지각된 이용용이성에 영향을 주어 궁극적으로 모바일웹서비스 수용의도에 영향을 미치는지를 기술수용모형(Technology Acceptance Model, TAM)을 통하여 알아보는 것을 목적으로 수행되었다. 이를 위해 2011학년도 2학기 A사이버대학교의 모바일웹서비스가 제공되는 과목에 등록한 144명의 학생을 대상으로 2011년 가을학기 강의 종료 전 2주 동안 웹 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 모바일자기효능감(${\beta}$=.43, p<.05), 주관적규범(${\beta}$=.30, p<.05), 지각된 이용용이성(${\beta}$=.25, p<.05)은 지각된 유용성에 영향을 주었고 둘째, 모바일자기효능감(${\beta}$=.36, p<.05), 주관적규범(${\beta}$=.44, p<.05)은 지각된 이용용이성에 영향을 미쳤다. 셋째, 지각된 유용성(${\beta}$=.94, p<.05)은 모바일웹서비스 수용의도에 영향을 미침을 확인하였으나 지각된 이용용이성은 모바일웹서비스 수용의도에 유의한 영향을 주지 못하였다. 본 연구는 최근 급부상하고 있는 사이버대학교 모바일웹서비스의 좀 더 나은 설계와 운영을 위한 시사점을 제공한다.

The purpose of this study is to examine a structural relationship among mobile self-efficacy, subjective norm, perceived usefulness, perceived ease of use and behavioral intention of mobile web service using technology acceptance model (TAM). 144 cyber university students enrolled in a course with mobile web service participated for this study. The result revealed that 1) mobile self-efficacy (${\beta}$ = .43, p<.05), subjective norm (${\beta}$ = .30, p<.05), perceived ease of use (${\beta}$ = .25, p<.05) had a direct effect on perceived usefulness. Second, mobile self-efficacy (${\beta}$ = .36, p<.05), subjective norm (${\beta}$ = .44, p<.05) had a direct effect on perceived ease of use. Third, perceived usefulness (${\beta}$ = .94, p<.05) had a direct effect on behavioral intention of mobile web service. However, perceived ease of use did not have a direct effect on behavioral intention of mobile web service significantly. Results of this study emphasize the role of an extended TAM including mobile self-efficacy and subjective norm in a mobile web service course at a cyber university.

키워드