DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Life Respect-related Content Portrayed in the 7th to 10th Grade Textbooks in Middle and High Schools

인간생명존중에 대한 중.고등학교 교과서 내용분석

  • Received : 2013.08.21
  • Accepted : 2013.10.03
  • Published : 2013.10.31

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to analyze life respect-related content in the 7th to 10th grade textbooks of middle and high schools. Methods: Sixty two textbooks adopted as middle and high school textbooks were analyzed for content on life respect. Results: There were 6 categories related to life respect content in the 7th to 9th grade textbooks ("prevention of accidents and the first-aid", "mental health", "sex and health", "prevention of drug abuse, smoking and drinking", "normal life and health", and "society and health"). Content on life respect in the 10th grade textbooks was categorized as "drug abuse, smoking, drinking, and health", "sex and health", "mental health", "life science and treating human life too lightly", "normal life and health", and "society and health". Conclusion: Content on life respect attached importance to more practical issue such as prevention of violence and suicide rather than fundamental understanding about self and life. These results suggest that the content on life respect should help adolescents find their own values and meaning of life within the concept of coexistence.

목적 본 연구의 목적은 한국 국민공통기본교육기간(초등학교 1학년부터 고등학교 1학년까지) 중에서 중 고등학교 교과서에 포함된 인간생명 존중 관련 내용을 분석하여 중, 고등학생을 위한 인간생명존중 교육프로그램 개발의 기초자료를 제공하기 위함이다. 방법 중 고등학교 교과서에서 다루고 있는 인간생명존중에 대한 내용을 분석한 서술적 조사연구이다. 결과 중학교 과정인 7-9학년 교과서를 분석한 결과 생명존중 관련 내용은 총 6개로 범주화되었고 해당내용은 총 222개였다. 6개 범주는 빈도가 높은 순으로 "사고예방과 응급처치", "정신건강", "성과 건강", "약물 오남용 및 흡연음주예방"," 일상생활과 건강"," 사회와 건강"이었다. 고등학교 과정인 10학년 교과서를 분석한 결과, 인간생명존중 관련 내용은 총 6개로 범주화되었고 해당 내용은 82개였다. 6개의 범주는 빈도가 높은 순으로 보면" 약물 오남용, 흡연, 음주와 건강"," 성과 건강", "정신건강", "생명과학과 인간생명경시", "일상생활과 건강", "사회와 건강"으로 구분되었다. 결론 본 연구에서 중 고등학교과정에서 다루고 있는 생명존중교육내용은 인간의 소중함에 대한 개념과 실천적인 이해, 자신의 본래의 가치 및 소중함과 진정한 삶의 의미 발견 등의 인간생명존중에 대한 보다 근원적인 이해보다는 방법론적인 면에 치중되어 있음이 확인되었다. '공존하기 위한 경쟁' 논리에 근거한 생명존중교육이 자신과 사회에 대한 정체성이 확립되어야 하는 청소년기 교육과정에 총체적 돌봄을 제공해야 하는 보건교과를 중심으로 보다 집중적으로 이루어짐으로써 자신의 고유한 가치가 인식되며 진정한 삶의 의미가 실현될 수 있는 교육이 이루어질 수 있어야겠다.

Keywords

References

  1. Chung, M. R. (2002). A comparative study of respect education for living things reflected in the kindergarten curriculum and elementary curriculum between Korean and Japan. The Journal of Curriculum Studies, 20(4), 159-185.
  2. Jung, M. S., Choi, H. W., & Li, D. M. (2010). Analysis of nursing-related content portrayed in middle and high school textbooks under the national common basic curriculum in Korea. Journal of Korean Academy of Nursing, 40(1), 33-42. https://doi.org/10.4040/jkan.2010.40.1.33
  3. Kang, K. A., Kim, S. J., & Song, M. K. (2011). Development and evaluation of a finding meaning in life CD program for life-esteemed education of older school-age children. Journal of Korean Academy of Society Nursing Education, 17(3), 487-500. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.3.487
  4. Kim, S. J., Kang, K. A., & Bang, K. M. (2010). Contents analysis of meaning in life of higher grade elementary school students. Journal of Korean Academy of Child Health Nursing, 16(4), 287-296. https://doi.org/10.4094/jkachn.2010.16.4.287
  5. Kim, H. S., Kang, K. A., Kim, S. J., Kim, H. O., Moon, S. Y., Park, S. N., et al. (2013). Child adolescence health nursing. Seoul: Koonja.
  6. Kim, S. J., Lee, J. E., Kang, K, A., Song, M. K., Chang, E. Y., & Kim, S. H. (2008). Contents analysis of first aid in elementary, middle and high school textbooks. Journal of Korean Academy of Child Health Nursing, 14(2), 163-175.
  7. Kim, D. K., & Yu, J. C. (2005). Mass media research. Seoul: Naman.
  8. Lee, B. N. (2004). The necessity and direction of life-esteemed education for young children. The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education, 9(1), 143-163.
  9. Lee, S. Y. (2001). An ethnography of child-rearing experiences of Korean mothers living on Koje island. Korean Journal of Women Health Nursing, 7(4), 518-535.
  10. Meleis, A. L. (2007). Theoretical nursing: Development and progress. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
  11. Ministry of Education, Science and Technology. (2007, July 10). Textbook regulations. Retrieved August 2, 2008, from http://www.mest.go.kr/ me_kor/search/search.jsp
  12. Minjung Publishing Co. (Ed.). (2000). Minjung's essence Korean-English dictionary (4th ed.). Seoul: Author.
  13. So, K. H. (1994). Life-respect and education. Life Research, 2, 291-296.
  14. Statistics Korea. (2010). Annual report of death cause. Seoul: Statistics Korea.
  15. Warren, M. A. (1997). Moral status. New York: Clarendon Press.

Cited by

  1. 초등학생의 생명존중과 또래괴롭힘 vol.21, pp.1, 2013, https://doi.org/10.4094/chnr.2015.21.1.28
  2. 중독예방에 대한 중학교 교과서 내용 분석 vol.23, pp.1, 2013, https://doi.org/10.4094/chnr.2017.23.1.19