초록
본 연구는 구도심 상업가로를 활성화함에 있어서 사용자 집단들 간에 의견 차이가 있는지를 알아보는데 목적이 있다. 이를 위하여 김해시 구도심 상업가로의 사용자인 상인, 내국인 방문객 그리고 외국인 방문객을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 통계적 유의성을 검토하기 위하여 카이제곱검정을 실시하였다. 연구 결과 가로의 현황과 개선방향에 대하여 세 집단 사이에 의견 차이가 있음이 확인 되었다. 그러므로 상업가로의 활성화를 추진함에 있어서 상인들의 의견만 반영하기보다는 활성화에 필수적인 방문객들의 의견도 다양한 방법으로 반영할 필요가 있으며, 여기서 나타난 인식차이는 조정과 합의를 통하여 사업을 진행하여야 할 것이다. 본 연구는 향후 다른 상업가로 활성화 계획 수립 시 참고자료로 활용 될 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to investigate the differences of opinion among the user groups in revitalizing the old urban center. To this end, the old downtown commercial street users in Gimhae traders, local and foreign visitors were surveyed. To examine the statistical significance, the chi-square test was performed. There were differences of opinion among three groups about the present condition and improvement of the street. Therefore, in activating the old commercial street we should reflect not only the opinions of merchants but also those of visitors. The results of this study are intended to be used as a reference to the revitalization of old commercial street.