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Semiotics approach to one-person Creative Company

1인 창조기업의 기호학적 분석

  • 이지석 (세명대학교 국제통상학과) ;
  • 권종욱 (강원대학교 국제무역학과)
  • Received : 2013.07.04
  • Accepted : 2013.08.27
  • Published : 2013.10.28

Abstract

This study analyzed the features and problems of one-person creative company development policy by using the image of brand identity of one-person creative company and the model of the symbol square. In order to solve the youth unemployment and to induce youth foundation, Korean government particularly Small and Medium Business Administration (SBA) paid great attention to 'One-Person Company' followed by One-Person Knowledge Company policy in 2008. Finally, this policy became One-Person Creative Company in 2009 when SBA faced criticism. However, according to semiotics analysis, symbolic conflicts were found in the policy given that this policy was not considered the role of the co-founder in venture ecosystem. This study provides practical implications for new directions of the one-person creative company policy of government; (1) one-person knowledge company ${\rightarrow}$ (2) one-person creative company ${\rightarrow}$ (3) 1+1 creative company.

본 연구는 1인 창조기업에 대한 브랜드 아이덴티티 이미지, 기호사각형 모델을 활용하여 1인 창조기업 육성정책의 특성과 문제점을 분석하였다. 정부(중소기업청)는 청년 실업문제를 해결하고 청년창업을 유도하기 위해 최근 부각되고 있던 '1인 기업'에 대해 큰 관심을 보였다. 이를 정책에 반영하여 2008년에 '1인 지식기업' 육성정책을 발표하였으나 현실적 비판에 직면하게 되면서, 2009년에 이를 변경하여 '1인 창조기업' 육성정책을 제시하였던 것이다. 그러나 본 연구의 기호학적 분석에 따르면 정책법안 내에서 기호학적으로 충돌을 일으키는 부분( i = 1, i = 5인 미만일 경우, 1 = 2~5)이 존재하고, 벤처생태계의 자연스러운 현상인 공동창업에 대한 부분을 정책에 반영하지 못하고 있었다. 본 연구에서는 기호학 분석결과를 바탕으로 정부의 '1인 창조기업' 정책에 대한 새로운 정책적 시사점을 제공하기 위해 (1) 1인 지식기업 ${\rightarrow}$ (2) 1인 창조기업 ${\rightarrow}$ (3) 1+1 창조기업으로 발전시킬 것을 제안하였다.

Keywords

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