The Characteristics of Innovation Activities in the Service Sector

서비스 유형별 혁신활동의 특성 연구

  • Received : 2012.08.13
  • Accepted : 2013.09.30
  • Published : 2013.09.30

Abstract

Over the last several decades, the service sector has experienced the rapid growth and will continue to grow in importance, stature and job creation potential. Productivity and innovation activities in the service sector have come under the spotlight as an important element of national economic development. Despite the spotlight, however, not many studies have conducted to investigate the characteristics of innovation activities in the service sector, compared to the rich literature on the innovation in the manufacturing sector. One of the distinguishing features of service innovation is that innovation activities differ markedly across services. Therefore, this research purposes to investigate the characteristics of service innovation focusing on the differences across service types. Here, we restrict our focus to technical innovation such as product and process innovation. For the purpose of investigation, firstly, the KIS (Korea Innovation Survey) dataset in the service sector was adopted, which includes information about patterns of innovation in the Korean firms that provide service offerings. Then, service typology was developed by two criteria - customize-based and facility-based - on the assumption that the characteristics of service innovation activities will vary according the these two criteria; the classifies services into four groups the patterns of innovation activities were analyzed with respect to innovation inputs, process, and outputs. The research findings indicate that each service group has its own patterns of innovation activities, providing valuable information about the state of affairs in service innovation, thereby are expected to help further study technology innovation activity in the service sector.

지난 수년간 서비스 산업은 빠르게 성장해 왔으며, 현재도 그 성장가능성이 매우 높다. 때문에 서비스 산업의 생산성 및 혁신활동이 국가경제발전의 중요한 요소로 관심을 받기 시작하였다. 그럼에도 불구하고, 제조분야에서의 혁신과 관련된 연구들은 활발히 이루어진 것과 달리, 서비스 산업에서의 혁신 활동의 특성에 대한 연구는 상대적으로 부족하였다. 특히, 서비스 혁신은 서비스에 따라 상이하게 나타날 수 있기 때문에 이에 대한 연구가 반드시 필요하다. 따라서 본 연구는 서비스 유형별 혁신활동의 특성을 비교 및 분석하는 것을 그 목적으로 하고자 한다. 이를 위해, 첫째, 과학기술정책연구원(STEPI)의 기술혁신조사(KIS) 서비스업 분야 데이터를 활용한다. 둘째, 서비스의 고객화 정도와 설비의 중요도를 기준으로 서비스의 유형화를 수행한다. 셋째, 각 서비스 유형별 혁신활동의 특성을 혁신활동의 투입, 프로세스, 산출의 관점에서 분석한다. 연구 결과, 각 서비스 유형은 고유의 혁신활동 패턴을 가지고 있는 것으로 나타났으며, 이는 서비스 유형의 특성에 대한 가치 있는 정보를 제공함으로써 서비스 분야에서의 혁신활동에 대한 추후 연구를 위한 기초적인 자료를 제공해 줄 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords