초록
현대 지식정보사회에 있어서 한 국가의 주축 산업은 정보관련 산업에 의존하며, 국가경쟁력의 향상을 위해 무엇보다도 정보 분야의 인재 육성이 중요하다. 또한 개인 차원에 있어서도 정보 소양 및 활용은 개인의 경쟁력 면에서 매우 중요하다. 이러한 관점에서 현대 지식정보화사회를 선도할 수 있는 정보영재의 발굴 및 육성은 매우 중요하다. 본 연구의 목적은 정보영재아동의 과목별 상관관계를 밝혀내는 것이다. 즉 정보영재아동에 있어서 정보, 과학, 수학 등 세 과목의 성적 상관관계를 분석하는 것이다. 이를 위해 초등학교 4, 5, 6학년에 재학 중인 대학부설 과학영재교육원의 정보영재반 학생들의 7년간 성적을 토대로 하여 정보, 과학, 수학 과목 사이에 상관관계 분석을 실시하였다. 통계분석을 통한 결과, 3과목 사이에 유의미한 상관관계가 있었다. 즉 정보를 잘하는 학생들은 과학과 수학에 뛰어나며, 수학성적이 뛰어나면 과학성적도 뛰어나다는 결론을 얻었다. 본 연구결과는 향후 영재교육에 있어서 영재선발, 통합 및 융합교육과정 형성에 많은 도움이 되리라 기대한다.
In current knowledge-based society, development and growth of IT-related industry is essential for a nation's competitiveness since it's economic power depends on IT industry in many countries. A success of IT industry depends on a few IT geniuses like Steve Jobs and Bill Gates. Thus, it is necessary to identify and foster gifted children in IT as early as possible. The purpose of this paper is to identify the correlation of academic performance per subject for the gifted children in IT. The analysis is focused on three subjects, that is, Information, Science, and Mathematics, respectively. For this purpose, the gifted children are selected and analyzed in a gifted science education center attached in a university at Seoul Metropolitan Area. The analysis results show that there is meaningful correlation among three subjects. That is, if high scores in a subject means high scores in other subjects. For instance, a gifted child with high scores in Information got high scores in Science and Mathematics. The result will be useful to improve selection examinations and curriculum for gifted education in IT, for inclusive education and convergent education.