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The Establishment of the Third Medium and Long Term Development Plan of the Comics Industry and the Policy of Training Professional Manpower

3차 만화산업중장기발전계획 수립과 전문인력양성 정책

  • 김병수 (목원대학교 만화애니메이션과) ;
  • 이원석 (공주대학교 만화학부)
  • Received : 2013.08.01
  • Accepted : 2013.09.03
  • Published : 2013.09.30

Abstract

It is expected that interests and supports for 'the creative economy' will increase considerably since the establishment of the Park Geun Hye Administration. According to a report with respect to its cultural policy handed in by the Minister of Culture to the president on March 28, 2013, the administration will set up a basic plan of establishing regional fusion-typed laboratories including such genres as story telling, animations, games, cartoons, performances, etc. in May this year, and opening contents Korea laboratories across the country by the first quarter in 2014 as part of its core task. Furthermore, it will focus on implementing such policies for training professional manpower as creative mentoring programs, expansion of education for field employees and expansion of a creative education for young students, including a plan to train 1,000 creative contents talents by 2017 as described in the report. Since the Comics Promotional Law took effect in August 2012, the Korea Culture and Content Agency and the Comics Industry have been establishing the third plan for medium and long term development of the comics industry together. One of the most important policy is about training professional manpower. "Joint Business with Creative Talents," in which the amount of 4.5 billion won was invested, has already been implemented, and "Support Business for Field Employees of Comics Creating Enterprises," in which the amount of 0.6 billion won was invested, has been performed so far through the Korea Comics Contents Agency upon the request of the Comics Industry. The government's plan to train professional manpower is interlocked with its foundation and employment policies, and thus, this will be a good opportunity for colleges and universities that have comics related majors, especially for those that need proper measures for bring their graduates a chance to get a job. Accordingly, it seems that if the government develops more aggressive policies, reflects this on the third medium and long term development plan of the comics industry, and then organizes policy and study meetings led by the learned societies to implement this, it will be able to generate a significant synergy effect. This Article will concentrate on first examining the flow and patterns of the policy to train special manpower by the comics industry, the Ministry of Culture and related institutions since the establishment of the Comics Promotional Law, analyzing some problems in the first and second medium and long term development plan of the comics industry to be implemented from 2003 through 2013 and the third medium and long term development plan to be announced in June 2013 to train professional manpower, and then suggesting an effective direction and some alternatives to train professional manpower in universities in a medium and long term way.

박근혜 정부 출범 이후 창조경제에 대한 관심과 지원이 크게 늘어 날 것으로 기대되고 있다. 2013년 3월 28일 문화부 장관의 문화정책관련 대통령 보고 자료에 따르면 스토리텔링, 애니, 게임, 만화, 공연 등 장르 융합형 랩을 권역별로 설치하는 기본 계획을 5월 중 수립하고, 2014년 상반기까지 콘텐츠코리아랩을 전국적으로 개소한다는 방침이 핵심과제로 포함되어 있다. 또한 창의인재 멘토링 프로그램, 현장인력 교육확대, 청소년 창의교육의 확대 등 전문 인력 양성에 정책 방향이 집중될 것으로 보인다. 2017년까지 콘텐츠 창의인재 1천명을 양성하겠다는 방안도 보고서에 나와 있다. 한편 2012년 8월 만화진흥법 발효 이후 문화부, 한국콘텐츠진흥원과 만화계가 함께 만화산업중장기발전 3차계획을 수립하고 있다. 가장 중요한 정책 가운데 하나가 전문인력 양성 부분이다. 2012년에는 45억원을 들인 <창의인재 동반사업>이 이미 시행되었고, 2013년에는 만화계의 요청으로 한국만화영상진흥원을 통해 <만화창조기업 현장인력 지원사업>이 6억원 규모로 운영을 앞두고 있다. 정부의 전문인력양성 계획은 대체로 창업 및 취업 정책과 맞물려 있어 졸업생 취업 대책에 골머리를 앓고 있는 만화 관련 전공 대학들에게는 호재가 될 것으로 전망된다. 이에따라 보다 적극적으로 정책을 개발하여 <3차만화산업중장기발전계획>에 반영시키고, 이를 실행하기 위한 정책 모임 및 연구 모임을 학계 주도로 구성해 나간다면 상당한 시너지 효과가 생길 것으로 보인다. 본 논문에서는 만화진흥법 제정 이후 만화계와 문화부, 관련 기관의 전문인력양성 정책의 흐름과 양상을 먼저 살펴보고, 2013년 하반기 발표될 만화산업중장기 발전계획상의 전문 인력 양성 정책의 문제점을 분석하는 한편, 중장기적인 대학만화 전문인력 양성의 효율적인 방향과 대안을 제시하고자 한다.

Keywords

References

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