DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Design Status by Type at Display Store of Regional Agricultural Products: Focusing on the Survey of Farming Suppliers' Attitude and Site Examination of Rural Tourism Village

농특산품 전시판매장 디자인 현황 분석 및 유형별 분석 - 농촌관광마을 현장조사 및 농업인 공급자 의식조사를 중심으로 -

  • 진혜련 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 채혜성 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 강가혜 (농촌진흥청 국립농업과학원) ;
  • 조록환 (농촌진흥청 국립농업과학원)
  • Received : 2013.08.12
  • Accepted : 2013.09.05
  • Published : 2013.09.30

Abstract

With the increase of visitors to rural tourism villages, the direct selling at sites is getting vitalized. Accordingly, their display stores is getting more important. Therefore, this study has selected 30 domestic rural tourism villages as study objects for the attitude survey of 200 farming suppliers and the site examination for the designs of those display stores in order to analyze their status and classify the types of necessity. Such operation status as sale item, sale method, method of supply and demand, major customer, sales scale, manager, opening hour, and operation cost were examined, to identity and for design factors the pattern, material quality and color were investigated. For the attitude of farming suppliers, the tactics of sales, the reason for being positive or negative, the functionality and the features of display stores were examined through brainstorming. IBM SPSS Statistics 20 Program was employed for Frequency, which indicated that village chiefs and store managers with the sales scale of 1 to 20 million won are dealing with female customers in their 40's and 50's and that those stores are open at the time of experience or year round without any operation expense. Permanent type and Fixed type were found to be the design factors of the display-case type with the material and the color of wood and orange respectively. The result of investigation analysis of farming suppliers' attitude showed the followings: the need of display stores is quite high, structure type and permanent type have high fitness and from the viewpoint of display-on-table type as a standard moving type was very convenient. The analysis of significant items at the characteristics of those display stores revealed that their locations, quality conservation, sanitation, users' convenience, designs and promotion are very important. The result of status analysis revealed that though there is a correlation among the types of display stores depending on the visiting season of tourists their installing is not desirable. Three types have been analyzed: Type 1 is a structure type only in the villages with continuous visitors, Type 2 a moving-table type only in the villages with temporary visitors and Type 3 is a fixed display-case type.

Keywords

References

  1. 김경화, 2009, 브랜드 이미지 강화를 위한 공간디자인 요소에 관한 연구, 한국실내디자인학회, 제 11권 제1호.
  2. 김정희, 2002, 점포의 물리적 환경이 품질지각과 고 객만족에 미치는 영향에 관한 연구, 한국마케팅관리학회, 마케팅관리연구 제7권 제2호.
  3. 김지현, 2010, 스페이스 마케팅을 적용한 식음공간 연출에 관한 연구 : 상호작용과 브랜드 아이덴티티를 중심으로, 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김현정 외, 2007, 마케팅 전략을 기본으로 한 실내 공간의 브랜드화에 관한 연구, 한국실내디자인학회, 제9권 제1호.
  5. 민문희, 2006, 한국 소비문화 변화를 통한 로하스적 소비공간 디자인 연구, 숭실대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 박성신, 2007, 공간 디자인 마케팅의 전략과 효과에 관한 연구, 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 박영일, 2008, 체험유형 선호에 따른 농촌체험관광마을태도가 방문의도에 미치는 영향에 관한 연구, 상명대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 박철 외, 2001, 농협 상설매장을 통한 농산물 직거래 활성화 방안에 관한 연구, 한국유통학회, 유통연구 제5권 제2호.
  9. 박혜숙 외, 2001, 생활양식에 따른 실내 디자인 선호 유형, 한국실내디자인학회, 제27권.
  10. 서형수, 2007, 효율적인 감성공학적 인테리어 디자인 분석도구의 설계, 한국실내디자인학회, 제16권 2호.
  11. 이소영 외, 2009, 브랜드 확립을 위한 상점공간 디자인 분석 연구, 한국실내디자인학회, 제18권 5호.
  12. 이종호 외, 2008, 점포환경으로 인한 환기와 즐거움, 행동의도 간의 관계에 대한 연구, 한국유통학회, 제13권 제4호.
  13. 조성희 외, 2010, 마케팅 관점에서 상업공간 인테리어 디자인요소에 관한 연구, 한국실내디자인학회, 제12권 제3호.
  14. 최광수, 2012, 국산농산물에 대한 생산지 인식 및 매장 이용형태가 브랜드 충성도 형성에 미치는 영향에 관한 연구, 수원대학교 박사학위논문.
  15. 최철재, 2011, 친환경농산물의 매장환경에 따른 소비감성과 고객만족, 한국국제농업개발학회, 제23권 제2호.
  16. 최형두, 2009, 농촌마을 주민의 농촌관광 사업 참여와 관광영향 지각에 관한 연구, 경기대학교 대학원, 석사학위논문.
  17. Baker,Julie, A. Parasuraman, Dhruv Grewal and Glene B. Voss, 2002, The Influence of Multiple Store Environment Cues on Perceived Intentions, Journal of Maketing, 66(April).
  18. Bither Mary Jo, 1992, Servicecapes: The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employees, Journal of Maketing, 56(April).
  19. Inskeep, E, 1988, Tourism Planning, new york: Van Nostrand Reinhold.
  20. Kotler, Philip, 1973, Atmosphere as a marketing tool, Journal of Retailing, 49(Winter).
  21. www.choroc.com(초록마을)
  22. www.fromfarmers.co.kr(농부로부터)
  23. www.happystation.kr(전라북도 완주군 해피스테이션)
  24. www.hof-butendiek.de(Biolandhof)
  25. www.orga.co.kr(Orga Whole foods)
  26. www.pickyourown.com(Larriland Farm)

Cited by

  1. An Analysis on Consumers' Awareness of a Rural Specialties Exhibition Shop and the Design Development : Focusing on Rural Tourism Village vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.7851/ksrp.2014.20.4.253