DOI QR코드

DOI QR Code

무대의상에 나타난 다원적 절충주의 경향에 관한 연구 - 세계 4대 뮤지컬을 중심으로 -

A Study on the Plural Eclecticism and the Aesthetic Characteristics in Stage Costume - Focused on the World's Top 4 Musicals -

  • 전여선 (중앙대학교 예술대학 디자인학부 패션디자인) ;
  • 김장현 (중앙대학교 예술대학 디자인학부 패션디자인) ;
  • 김영삼 (중앙대학교 예술대학 의류학과)
  • Jun, Yuh-Sun (Dept. of Fashion Design, College of Arts, Chung-Ang University) ;
  • Kim, Jang-Hyeon (Dept. of Fashion Design, College of Arts, Chung-Ang University) ;
  • Kim, Young-Sam (Dept. Clothing & Textiles, College of Arts, Chung-Ang University)
  • 투고 : 2012.12.12
  • 심사 : 2013.08.30
  • 발행 : 2013.09.30

초록

The purpose of this study is to examine the trend of plural eclecticism in costumes appearing on the stages of the world's top 4 musicals based on the general researches and establishments made of the mentioned concept. The conclusions of this study are as follows. First, the aspects of eclectics appearing in overall pieces can be defined as situational eclecticism. It can be attributed to the dramatic elements contrasted in the storyline of the musical and occurs in mixture with various situations. Showing combinations of costumes from varying situations at once in the same stage makes the audience feel the dynamic elements of the piece. Second, the aspect of temporal eclecticism, which can be seen in the 'Phantom of the Opera' regarding mixture of crinoline style and art nouveau style, resulted from the partial mixture of classical elements for maximizing visual beauty in the historical pieces. Third, the aspect of spatial eclecticism can be observed in the musical 'Miss Saigon', which used costumes that combined multicultural elements by exposing different spaces and cultures such as America and Vietnam. It eclectically expresses the unique cultures and costumes of each country. Fourth, 'Les Miserables' shows the aspect of situational eclecticism, through its use of mixture of situations in various aspects, and in particular, the male and female costumes that blur the boundaries of life, death, and costume, the mixture of people's costume and aristocrat's costume, and the situational elements where the good and evil are contrasted are integrated eclectically to make the story dramatic.

키워드

참고문헌

  1. 전여선, 김영삼 (2012), 무대의상에 나타난 다원적 절충주의 경향에 관한 연구 -세계 4대 뮤지컬을 중심으로-, The 25th International Costume Congress, pp. 59-60.
  2. 배정민 (2004), Vivienne Westwood 작품에 나타난 다원적 절충주의 분석 연구, 중앙대학교 대학원 석사학위논문, pp. 1-98.
  3. 양희영 (1998), 20세기 후반 패션에 나타난 절충주의적 경향, 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, pp. 1-99.
  4. 박남성 (2006), 현대 직물디자인에 나타난 절충주의적 경향과 특징, 한국디자인학회, 63, pp. 303-316.
  5. 류정희 (2003), '스타워즈 에피소드 1'과 '에피소드 2'의 영화의상에 표현된 절충주의에 대한 연구, 국민대학교 디자인대학원 석사학위논문, pp. 1-82.
  6. 장효민, 정유경 (2008), 지역상징조형물의 다원적 절충주의 표현과 조형성 표현요소 분석 : 다원적 절충주의에 따른 형용사적 표현어의 분석을 중심으로, 기초조형학연구, 9(3), pp. 255-265.
  7. 장효민, 정유경 (2008), 지역상징조형물의 다원적 절충주의 표현과 조형성 표현요소 분석 : 다원적 절충주의에 따른 형용사적 표현어의 분석을 중심으로, 기초조형학연구, 9(3), p. 257.
  8. 이정욱 (1991), 혼성의 건축 / 현대건축의 새로운 주제, 서울: 월간 건축문화사, p. 6.
  9. 오승혜 (2001), 20세기 후반 복식디자인에 영향을 미친 Fusion현상에 관한 연구 : 1990년대 후반을 중심으로, 국민대학교 대학원 석사학위논문, pp. 30-33.
  10. 나현신 (2001), 복식의 역사적 절충주의 양식 -19C와 20C를 중심으로-, 서울여자대학교 대학원 박사학위논문, p. 18.
  11. 김민자 (1998), 20세기 패션에 나타난 모더니즘과 포스트모더니즘에 대한 연구(I) -반미학, 열린 패션을 중심으로-, 복식, (38), pp. 103-118.
  12. 류정희 (2003), '스타워즈 에피소드 1'과 '에피소드 2'의 영화의상에 표현된 절충주의에 대한 연구, 국민대학교 디자인대학원 석사학위논문, pp. 18-21.
  13. 공혜영 (2007), 컨템포러리 무용에 나타난 해체주의 경향 연구 : Sasha Waltz와 William Forsythe의 작품을 중심으로, 세종대학교 대학원 박사학위논문, p. 138.
  14. Grotowski, Jerzy (1968), Towards a Poor Theatre, New York: A Touchstone Book, p. 35.
  15. 김미진, 김동규 (2013), 무용철학 : 발터 벤야민의 매체미학에 비춰진 디지털댄스의 매체 미학적 특성과 예술적 의의, 한국체육철학회지, 21(1), p. 336.
  16. 강지원 (2005), 근대적 시각성을 통해 본 대형공연장의 공간분석 -세종문화회관을 중심으로-, 서강대학교 대학원 석사학위논문, p. 11.
  17. Hulme, Frederick Edward (1894), The Birth and development of ornament, New York: S. Sonnenschein, p. 12.
  18. 김선주 (1998), 장식적 표현을 통한 일상의 이미지, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 13.
  19. 자료 검색일 2012. 12. 5, http://terms.naver.com/entry.nhn?cid=2000 00000&docId=1097435&mobile&categoryId=200000848
  20. 윤귀원 (1991), 로베르 들로네 회화에 나타난 '색채의 동시대비성' : R. 들로네 회화에 나타난 색채의 동시대비성에 관한 연구, 현대미술사연구, 1(0), pp. 45-71.
  21. 김동욱 (1999), 포스트모더니즘의 이해, 서울: 문학과 지성사, p. 244.
  22. 손충남 (2010), 2000년대 한국영화의 혼성성에 관한 사회기호학적 분석, 홍익대학교 영상대학원 석사학위논문, pp. 16-18.
  23. Tony Awards (미국에서 연극의 탁월한 업적에 대해 수여하는 상), 자료검색일 2012. 10. 2, http://www.tonyawards.com/en_US/history/index
  24. 뮤지컬 '오페라의 유령', 자료검색일 2012. 10. 2, http://terms.naver.com/entry.nhn?cid=200000000&docId=1200384&mobile&categoryId=200000792
  25. 'The Phantom of the Opera' The Show History, 자료검색일 2012. 10. 2, http://www.thephantomoftheopera.com/the-show/show-history
  26. 박혜주 (2011), 뮤지컬 레시피, 서울: 아이앤유, pp. 99-100.
  27. 박혜주 (2011), 뮤지컬 레시피, 서울: 아이앤유, pp. 121-122.
  28. Lamb, Andrew (2000), 150년 뮤지컬 역사, 정영목 역, 서울: 풀빛, p. 408.
  29. Musical 'Miss Saigon' About the Show, 자료검색일 2012. 10. 2, http://www.broadwaymusicalhome.com/shows/misssaigon.htm
  30. The Phantom of the Opera at the Royal Albert Hall (2012), Official DVD
  31. Les Miserables - The Dream Cast in Concert (1995), Official DVD
  32. 김하얀 (2009), 뮤지컬 에 나타난 안무의 형태 분석에 관한 연구, 단국대학교 대학원 석사학위논문, pp. 19-22.
  33. Cats: The Musical (Commemorative Edition) (1998), Official DVD
  34. Miss Saigon (Original 1989 London Cast) (1990), Official DVD