DOI QR코드

DOI QR Code

e-Learning기본간호실습 콘텐츠를 이용한 자기주도학습이 간호학생의 지식, 자신감, 교육만족도에 미치는 효과

Effects of Self Directed Learning Applying Basic Nursing Practice Contents of e-Learning on Nursing Students' Knowledge, Self Confidence and Satisfaction

  • 투고 : 2013.07.04
  • 심사 : 2013.08.21
  • 발행 : 2013.09.28

초록

본 연구는 인천 소재 G 대학 간호학생을 대상으로 e.learning기본간호실습 콘텐츠를 이용한 자기주도 학습을 했을 때 지식, 자신감과 교육만족도에 미치는 효과를 파악하고자 시도되었다. 비동등성 대조군 전후 실험설계로 연구대상은 실험군 31명, 대조군 32명, 총 63명의 1학년 간호학생이었고, 연구기간은 2011년 9월 1일부터 11월 30일까지였다. 중재 기간 2주 동안 실험군에게는 기존의 강의 중심의 전통적 실습교육과 더불어 e-learning기본간호실습 콘텐츠를 이용한 자기주도학습(Mosby's Nursing Skills 중 피부와 점막의 투약, 수혈 및 중심정맥관 간호에 관한 9개 항목)을 주 3회 이상씩 총 120분 이상 제공하였으며, 대조군에게는 전통적 실습 교육만을 제공하였다. 연구결과 실험군은 대조군에 비해 지식과 교육만족도가 증가되었으나 유의한 차이는 없었고, 자신감은 유의하게 향상되는 것으로 나타났다. 따라서 피부와 점막의 투약, 수혈 및 중심정맥관 간호의 기본간호 실습에서 전통적인 실습과 함께 e-learning기본간호실습 콘텐츠를 이용한 자기주도학습은 간호학생의 기본간호 술기에 대한 자신감을 향상시키는 효율적인 교수학습 전략이 될 수 있다.

Purpose: This study was to identify the educational effects of self directed learning applying basic nursing practice contents of e-learning on nursing students' knowledge, self-confidence, and learning satisfaction. Method: This study applied a quasi-experimental pre-test and post-test control group design with 63 freshman nursing students (31 experimental group, 32 control group) of G. university in Incheon, Korea as subjects. The e-learning content was about the application of topical medications, central line care, and blood transfusion. All were available at the web site in school. Self-directed e-learning was more than 120 min.(3 times a week, 2 weeks)during Sep-Nov in 2011. In both groups, there were no significant difference in general characteristics, self-directed learning readiness, knowledge, and self-confidence for the pre-homogeneity. Results: The experimental group showed a higher level of improvement in knowledge and learning satisfaction but not significantly. However, the self-confidence was significantly improved in the experimental group. Conclusion: When self-directed learning using e-learning contents added to the conventional practical class, it may be beneficial for the nursing students to learn skills effectively.

키워드

참고문헌

  1. 송미령, 김은만, 유수정, "간호학생의 기본간호수행능력 영향요인 분석", 한국콘텐츠학회논문집, 제12권, 제6호, pp.390-401, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.06.390
  2. 김종임, 김경희, 백훈정, 송경애, 엄미란, 오세영, 이우숙, 장옥자, 전현숙, 이동숙, "기본간호학 실습교육현황과 실기능력 평가방법에 관한 조사", 기본간호 학회지, 제17권, 제3호, pp.362-370, 2010.
  3. G. Alinier, W. B. Hunt, and R. Gordon, "Determining the value of simulation in nurse education: Study design and initial results," Nurse Education in Practice, Vol.4, No.3, pp.200-207, 2004. https://doi.org/10.1016/S1471-5953(03)00066-0
  4. V. L. Salyers, "Teaching Psychomotor skills to beginning nursing students using a web-enhanced approach:A quasi-experimental study," International Journal of Nursing Education, Vol.4, No.1, Article 11 archived at http://works.bepress.com/cgi/vol4/is s1/art11 2007.
  5. 김미혜, "효과적인 자기주도적 학습환경을 지원하는 웹기반 이러닝시스템", 한국콘텐츠학회논문집, 제11권, 제9호, pp.524-535, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.524
  6. 한지영, "블렌디드 이러닝 환경에서의 간호대학생의 내재동기, 이러닝 학습전략이 학습만족도에 미치는 영향", 한국간호교육학회지, 제19권, 제1호, pp.16-23, 2013.
  7. 김현경, 김명수, 유연자, 김수옥, 원대영, "간호대학생의 MBTI성격유형과 학습태도, 학업성취간의 상관성", 간호행정학회지, 제13권, 제4호, pp.516-525, 2007.
  8. 홍승희, 자율학습 지도방법에 따른 간호학생의 기본간호학 실습성적, 자신감, 만족도, 계명대학교 석사학위논문, 2009.
  9. 송영신, ''지식경영 시스템을 활용한 신규간호사 e-learning 프로그램 개발 및 평가", 한국간호교육학회지, 제13권, 제1호, pp.82-99, 2007.
  10. D. M. Billings, "A framework for assessing outcomes and practices in web-based courses in nursing," Journal of Nursing Education, Vol.39, No.2, pp.60-67, 2000.
  11. 박은희, 황선영, "간호학생을 위한 웹기반 수술간호 학습콘텐츠의 효과", 한국콘텐츠학회논문집, 제11권, 제9호, pp.384-394, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.384
  12. T. L. Levett-Jones, "Self-directed learning: Implications and limitation for undergraduate nursing education," Nurse Education Today, Vol.25, No.5, pp.363-368, 2005. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2005.03.003
  13. 김순옥, 조수현," 간호학생의 무균술에 대한 지식 정도 및 자신감과 실습 교육방법에 따른 학습효과", 기본간호학회지, 제6권, 제1호, pp.7-17, 1999.
  14. 신은주, "일 대학 간호학생의 자기효능감, 실습 만족도 및 기본간호수기술과의 관계", 기본간호학회지, 제15권, 제3호, pp.380-386, 2008.
  15. 조복희, 고미혜, 김순영, "기본간호학 실습교육에 웹기반 학습이 유치도뇨술 수행능력, 지식, 자신감에 미치는 효과", 기본간호학회지, 제11권, 제3호, pp.248-255, 2004.
  16. 김영희, "일 대학 간호학생의 임상실습 교육에 대한 자기효능감, 자기주도성 및 임상실습 만족도와의 관계", 기본간호학회지, 제16권, 제3호, pp.307-315, 2009.
  17. 김영희, "기본간호학 실습교육의 동영상 사전학습에 대한 간호학생의 학습동기 및 자기주도성의 효과", 기본간호학회지, 제17권, 제2호, pp.249-258, 2010.
  18. 오원옥, "간호대학생의 학습에 대한 자기주도성 영향요인", 대한간호학회지, 제32권, 제5호, pp.684-693, 2002.
  19. 최준희, 간호사의 학습 관련 자기주도성이 간호 실무 수행능력에 미치는 영향, 성균관대학교 석사학위논문, 2011.
  20. J. Cohen, Statistical power analysis for the behavior science. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1988.
  21. 김남영, 간호정보학, 군자출판사, 2008.
  22. http://www.nursingskills.kr/Sampleskill/tabid/110/default.aspx
  23. P. J. Guglielmino, Development of the Self-directed learning, Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia, Dissertation Abstracts International 386467A, 1977.
  24. 유귀옥, 성인학습자의 자기주도성과 인구학적 및 사회 심리학적 변인 연구, 서울대학교 박사학위논문, 1997.
  25. 원종순, 유재희, 백훈정, 손영희, 양선희, 전미양, 기본간호수기, 현문사, 2007.
  26. 남미라, "기본간호학 실습교육에서 웹기반 학습의 효과", 기본간호학회지, 제12권, 제3호, pp.290-297, 2005.
  27. 김영미, 유명숙, 조연희, 박승혜, 남승남, 김민영, "이러닝 교육(인슐린 주사방법)을 통한 신규 간호사 교육 콘텐츠의 효과", 임상간호연구, 제17권, 제3호, pp.411-420, 2011.
  28. 박영례," 간호학생의 병원감염관리에 대한 지식, 태도 및 자신감", 기본간호학회지, 제14권, 제4호, pp.429-436, 2007.
  29. P. R. Wysomg and E. Driver, "Patients perceptions of nurses' skill," Critical Care Nurse, Vol.29, No.4, pp.24-37, 2009.
  30. J. Bloomfield, J. Roberts, and A. While, "The effect of computer-assisted learning versus conventional teaching methods on the acquisition and retention of handwashing theory and skills in pre-qualification nursing students: A randomis edcontrolled trial," International Journal of Nursing Studies, Vol.47, No.3, pp.287-294, 2010. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2009.08.003
  31. K. S. Jang, S. Y. Hwang, S. J. Park, Y. M. Kim, and M. J. Kim, "Effects of a web-based teaching method on undergraduate nursing students'learning of electrocardiography," Journal of Nursing Education, Vol.44, No.1, pp.35-39, 2005.
  32. G. Keefe and H. J. Wharrad, "Using e-learning to enhance nursing students' pain management education," Nurse Education Today, Vol.32, No.8, pp.66-72, 2012. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2012.03.018
  33. E. O'Shea, "Self-directed learning in nurse education: A review of the literature," Journal of Advanced Nursing, Vol.43, No.1, pp.62-70, 2003. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02673.x
  34. 유문숙, 손연정, 유일영, 홍성경, "4년제 간호대학생의 자기효능감과 간호수기능력과의 관계", 기본간호학회지, 제13권, 제3호, pp.343-350, 2006.
  35. S. McNett, "Teaching nursing psychomotor skills in a fundamental laboratory: A literature review," Nursing Education Perspectives, Vol.33, No.5, pp.328-333, 2012. https://doi.org/10.5480/1536-5026-33.5.328

피인용 문헌

  1. Effects of Open Laboratory Self-directed Practice on Knowledge, Self-confidence, Skill Competency, and Satisfaction of Intravenous Infusion vol.22, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5977/jkasne.2016.22.1.63
  2. Effects of Blended Cardiopulmonary Resuscitation and Defibrillation E-learning on Nursing Students’ Self-efficacy, Problem Solving, and Psychomotor Skills vol.34, pp.6, 2016, https://doi.org/10.1097/CIN.0000000000000227
  3. Effectiveness of applying flipped learning to clinical nursing practicums for nursing students in Korea: A randomized controlled trial vol.23, pp.5, 2017, https://doi.org/10.1111/ijn.12574
  4. Evaluating Web-Based Nursing Education’s Effects: A Systematic Review and Meta-Analysis pp.1552-8456, 2017, https://doi.org/10.1177/0193945917729160
  5. Effect of Team Debriefing in Simulation-based Cardiac Arrest Emergency Nursing Education vol.29, pp.6, 2017, https://doi.org/10.7475/kjan.2017.29.6.667