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Coaching leadership's influences on employees' job satisfaction in Telemarketing field

텔레마케팅에서 코칭리더십이 소속원의 직무만족에 미치는 영향에 관한 연구

  • Lee, Joon-Woo (The Graduate School of Venture, Hoseo University) ;
  • Ha, Kyu-Soo (The Graduate School of Venture, Hoseo University)
  • 이준우 (호서대학교 벤처전문대학원) ;
  • 하규수 (호서대학교 벤처전문대학원)
  • Received : 2013.06.13
  • Accepted : 2013.07.20
  • Published : 2013.07.28

Abstract

The research analyzed how coaching leadership affects on job satisfaction of telemarketer and it focused on the Telemarketing filed. This study purposes to create the favorable approach on the job satisfaction and which will reduce turnover rate by examining interrelationship between employees and leaders. The result indicated that coaching leadership was partially associated with job satisfaction of telemarketer. Leaders need to motivate employees to achieve their goals with periodic confirmation process. Another role is that spending time with employees to break down the interpersonal barriers and lead to open communication to develop their potential ability by identifying specific guide lines and plan for achieving improvement goals. As a leader, to maintain neutrality, it is important to adjust goals to attain and needs the full confidence on employees. In addition, investment in training can help employees to gain relevant information and give them opportunities to learn.

본 연구는 텔레마케팅 분야에 종사하는 텔레마케터의 직무만족에 대한 코칭리더십의 영향력을 분석하여 직무만족을 통한 이직률 제고에 그 목적을 두었다. 본 연구의 결과 코칭 리더십은 텔레마케터의 직무만족에 부분적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 직무만족도를 높이기 위해서 리더는 직원에게 주기적으로 목표관리 및 확인절차를 통하여 직원의 애로사항을 수시로 관리하여 도움을 주어야 하고, 직원의 잠재 능력을 파악하여 목표 달성을 위한 행동 지침을 마련하는데 신경을 써야 한다. 또한 정해진 목표에 대해 피드백하고 직원을 신뢰하며, 중립적인 태도를 유지하는 것과 교육이나 연수 등을 통해 교육 기회를 부여하고 업무와 관련된 정보를 수시로 공유하는 자세도 코칭자로서 중요한 덕목이다.

Keywords