DOI QR코드

DOI QR Code

The relation of the angle sum of a triangle and the property of parallel lines in Elementary school mathematics

초등학교 수학에서 삼각형 내각의 합과 평행선의 성질의 연계성

  • Received : 2013.08.05
  • Accepted : 2013.08.27
  • Published : 2013.06.30

Abstract

This study points out that the angle sum of a triangle and the property of parallel lines are taught without showing any relations between them on elementary school mathematics textbooks. This study looks into the structure of Euclid Elements so that it discusses about the contents of current Korean textbooks. The property of the alternate angles and the corresponding angles of parallel lines are inherent in many subjects in Elementary school mathematics, and have meaning that must be thought with the angle sum of triangles in the structure of Euclid Elements. With this consideration, this study makes a conclusion that these two subjects should be taught by presenting relations between them.

이 연구에서는 초등학교 수학 교과서에서 삼각형의 내각의 합과 평행선의 성질이 관련 없이 제시되고 있다는 사실을 지적하고, 이를 유클리드 원론의 체계와 현행 교과서의 관련 내용에 대한 고찰을 바탕으로 그 타당성에 대해 논의하였다. 평행선에 대한 엇각과 동위각의 성질은 초등학교 수학의 여러 주제 속에 내재해 있으며, 유클리드 원론의 체계 속에서 삼각형의 내각과 떼어놓고 생각할 수 없는 의미를 가지고 있었다. 이러한 고찰을 통해 두 주제는 관계를 맺어 지도하는 것이 바람직하다는 결론을 얻었다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2003).수학 4-나. 서울: 두산. Ministry of Education(2003).Elementary mathematics 4-Na. Seoul: Dusan
  2. 교육과학기술부 (2010a).수학 4-1. 서울: 두산동아. Ministry of Education(2010a).Elementary mathematics 4-1. Seoul: Dusan Donga.
  3. 교육과학기술부 (2010b).수학 4-2 익힘책. 서울: 두산동아. 교육과학기술부 (2010b).Elementary mathematics studying book 4-2. Seoul: Dusan Donga.
  4. 교육과학기술부(2010c).수학 4-2 초등학교 교사용 지도서. 서울: 두산동아. 교육과학기술부 (2010c).Elementary mathematics Teacher's Guide 4-2. Seoul: Dusan Donga.
  5. 교육과학기술부(2011).수학 5-1. 서울: 두산동아. 교육과학기술부 (2011).Elementary mathematics 5-1. Seoul: Dusan Donga.
  6. 서동엽(2003).초등 수학 교재에서 활용되는 추론 분석. 수학교육학연구, 13(2), 159-178. Seo, D. Y.(2003). Analyses on the reasoning in primary mathematics textbooks. The Journal of Education Research in Mathematics, 13(2), 159-178.
  7. 이종영(2005). 초등학교 수학에서 평행과 평행선 지도에 관한 고찰. 수학교육학연구, 15(3), 273-286. Lee, C. Y.(2005). A study of Teaching Concept of Parallel Line in Elementary School Mathematics. The Journal of Educational Research in Mathmatics, 15(3), 273-286
  8. 임재훈(2009). 삼각형의 내각의 합: $180^{\circ}$, 2직각, 평각, 불변성. 과학교육논총, 22(1), 23-35. Yim, J. H.(2009). An analysis of activities to explore the sum of the interior angles of a triangle. 과학교육논총, 22(1), 23-35
  9. 최영기(1999). 중학교 수학에서 평행공리의 의미, 학교수학, 1(1), 7-17. Choi, Y. G.(1999). The Meaning of the Parallel Postulate in the Middle School Mathematics. The Journal of Educational Research in Mathematics, 1(1), 7-17
  10. 최영기․홍갑주(2006).유클리드 기하의 고유한 성질로서의 삼각형 넓이 공식에 대한 재음미. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 45(3), 369-375. Choi, Y. G. & Hong, G, J.(2006). A Re-Examination of the Area formula of triangles as an invariant of Euclidean geometry. The Mathematical education, 45(3), 369-375.
  11. Greenberg, M. J.(2007). Euclidean and Non-Euclidean Geometries(4th ed.). New York: W. H. Freeman.
  12. Heath, T. L. (1956).The thirteen books of the elements(Vol 1). New York: Dover Publications.

Cited by

  1. 초등학교 교과서의 각의 크기에 따른 삼각형 분류에 관한 고찰 vol.18, pp.1, 2015, https://doi.org/10.7468/jksmec.2015.18.1.45
  2. 초등학교 수학 교과서의 이해에 유클리드 원론이 주는 시사점 vol.20, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmec.2017.20.1.117
  3. 초등학교 수학에서 삼각형의 내각의 합의 도입과 설명 방법 vol.21, pp.1, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmec.2018.21.1.75