A Case Study on the Mentorship Mathematics Education for the Gifted with Construction Based on the Aesthetic Experiences. - Focused on Waldorf Education -

미적 체험을 강조한 수학 영재교육 프로그램 개발 연구 - 발도르프교육의 작도교육의 활용 -

  • Received : 2013.09.02
  • Accepted : 2013.09.26
  • Published : 2013.09.30

Abstract

In this paper we intended to present the case of mentorship program for the gifted in elementary mathematics education, which is related with Waldorf education. We installed the program to four six-grade students during six months. We focused on cultivating integrated perspective, aesthetic perspective and substantial skills. For the aim we dealt with the item, construction based on the aesthetic experiences. Finally we presented three main ideas, construction of regular polygons and flowers, construction of islamic design, and farmland cleanup with construction. We also contained the students' project in this paper.

최근 수학의 정의적 영역의 중요도가 더욱 커지고 있지만, 정의적 영역과 관련되어 있는 수학의 심미적 가치는 거의 주목받지 못하고 있다. 이 논문에서는 초등교육에서 아이들의 감성의 발달과 예술성에 바탕을 둔 발도르프교육에서 활성화된 작도 프로그램을 활용하여 심미적 측면이 강조된 영재 사사교육을 실행하고 그 결과를 제시하였다. 특히 이 수업에서는 특별히 '심미적 안목', '통합적 안목', '실질적 기능'의 함양에 목적을 두었다. 이를 위해 작도를 통하여 기하학적 구조가 지닌 특성을 심미적 체험이 활성화될 수 있는 방식으로 탐색할 수 있도록 하였다. 전체 프로그램 중에서 이슬람 문양과 관련하여 학생들이 협력하여 만든 공동의 주요 산출물을 제시하였다.

Keywords